Stranica 375 [375]
ből már határozott lépéseket is tett. A né¬
met császárság akkoriban már Bécsig, a
görög pedig Nándor-Fejérvárig terjedt, sőt
utóbbi még a Szerémség egy részét ís ma¬
gában foglalta, A két császári család hé¬
zassági összeköttetése Magyarország fiigget¬
lenségének megsemmisülésére vezetett volna.
Szent-Istvan tehát, a mennyire csak tehette,
akadályozta e szándékot, de ezzel magára
vonta JJ. Konrad német császár haragját.
Mikor tehát Szent-István értesült, hogy Kon¬
rád követe a tengeren mégis csak Kon¬
stantindpolyba indult, szövetségesek után
nézett, mert egymagában a német biroda¬
lommal szembeszállni vakmerőség, politikai
esztelenség lett volna. Csak a lengyel ki¬
rály: II. Meskó kindlkozott alkalmas szö¬
vetségesül, mert hadi ereje is volt, de meg
a németek keleti terjeszkedésének ép oly
természetes ellenfele volt, mint a magyar
király, A szövetség tehát létrejött, a lengyel
kírály e végből Esztergomba érkezett, és a
szövetség megerősítésének pecsétje lőn Szent¬
Imre házassága Meskó 12—13 éves kis led¬
nyával.
A lengyel
ben viszonozta, Visszajévet, a mikor Szielez
ály látogatását Imre Gnesen¬
környékén szarvasra vadászgatott, megláto¬
gatta a lysagorai monostort. Vallásos éle¬
tének itt is tanújelét adta, mert az Üdvö¬
zítő keresztjéből mellén hordozott kis ré¬
szecskét ez egyháznak ajándékozta,(38)
Abból az összeütközésből, a mely atyja
forró óhajtása és az ő fogadalma miatt idő¬
vel közöttük keletkezhetett volna, az isteni
gondviselés kikutathatlan végzése kiszaba¬
dította Szent-Jmrét. neje az
1028—31. években még csak 1316, legfel¬
gyermek vala, 1031-ig
Szent-Imre
jebb 14—17 éves
senki sem türelmetlenkedhetett azon, hogy
nincs gyermekük.
1031 szeptember 2-án pedig már gyászba
borult a magyar királyi palota, mert Szent¬
Imre meghalt. A legenda elhallgatja, hogy
vadászat közben egy vadkan ölte meg, épen
úgy, mint JI. Zrinyi Miklóst. Pedig halá¬
lának ez oka életszentségéből semmit sem
vonna le; sőt talán ez is fiúi engedelmes¬
ségének következménye volt.
Atyja ugyanis meglehetősen elégedetlen
volt Szent-Imrének asszonyos nevelésével.
BD
Ő, a ki
fázva, sanyarogva töltötte életét, szintén oly
sátrakban és a harczmezején,
kemény magaviseletet, személyes bátorsá¬
got szeretett volna fiában látni.(39) E sze¬
mélyes bátorságot pedig akkoriban a va¬
dászatokon szokták megszerezni, Ha tehát
Szent-Imre atyja kedvéért vadászott, s őt
ott szerencsétlenség érte, ez az isteni gond¬
elés kifürkészhetetlen titka volt, s nem
az ő vétkéből eredt.
Szent-Jmre koránál s állásánál fogva
nem igazgathatia torvénynyel, nem véd¬
hette hatalmas fegyverrel a nemzetet, s nem
folyt be a nemzet sorsának intézésébe száza¬
dokra szóló hatással, Ekként nem is ragad¬
hatott élete, jelleme oly mély gyökérszálak¬
kal a nemzet fiainak emlékébe, hogy erköl¬
cseiről, szokásairól részleteket tarthattak
volna fenn,
De midőn egy idegen zarándok kérése
az ő sírjánál meghallgatást érdemelt, és
Szent-Imrét is köztisztelet tárgyává tették
a magyar püspökök, egyet még nagyon
eszükben tartottak, azt írásba is foglal¬
ták: tiszta erkölcsét, önmegtagadó sziizes¬
ségét,
E nagy, szinte emberfeletti lelki jósága
lelkesítette azután a költőket, képírókat és
művészeket, Sem Szent-Istvánról, sem Szent¬
Lászlóról nem maradt annyi régi hymnus,
mint Szent-Imrérél.(4o) A képírók és szob¬
rászok pedig versengve alkották meg az ő
kedves alakját, ifjú arczczal, liliommal ke¬
zében. (41) Mindnyájan azt akarták, hogy
felemeljék az ifjúság lelkét, megóvják azt
Szent-Imre példájával az erkölcsi romlás¬
tól, mert az ő példája megmutatta, hogy
Isten segítségével a férfiú nemcsak a hit¬
vesi hűséget tarthatja meg, hanem még
nagyobb önmegtagadásra is képes.
Nem volt tehát királya Szent-Imre ha¬
zánknak, de azért méltán foglal helyet a
koronázási paláston. Méltán ábrázolja őt
legrégibb. képírója akként, hogy Magyar¬
ország czimeres pajzsát tartja a kezé¬
ben, (42) Mert Magyarországnak valóban
legnagyobb jótevői közé tartozott; mivel
példáján az ifjúság engedelmességet, önfel¬
áldozást tanul
Ebben leli az első
érdemét, mikor énekel:
költő is Szeni-Smre