OCR Output

A finnugor népeknek — úgy mint való¬
e színűleg minden népnek — az ősvallása

elek llkzorá jedlplalue

ag) ÉRÁK
mle geztlok pf, 28129 ay
5) pened zata prods!
Fatt ped LI
IMI ely Leeder wee) )
Api Jes ode ble) el
saie pda Nein k th ane
BMA för olebe
“ip bsisce Ciena 9 Xs
Pere llovelihioegs dl
JELES UA éber

1223), a. m. cáldozó-kút. ; egykő (sad quan¬
dam rupem que hegku vocaturs 1287), a.m.
«szent köv; ügyfa (vgufa 1193), a. m. «szent
fa». (Ez utóbbiak előtagja ugyanaz a «szent>
jelentésű szó, a mely máig is megvan az
egyházban és más szavakban.)

A természetimádás kezdetleges és fejlet¬
tebb foka mellett megvan a keleti finnugo¬
roknál a bálványimádás ís, a mely a ha¬
lottak tiszteletéből fejlődött ki.(48) Ez két¬

El-Bekri állítására nem sokat adhatunk, s

a bálvány szó sem bizonyít semmit, mert
j határkövet vagy oszlopot jelen¬
azért kétségtelennek tarthatjuk,
“a pogány hittel.
Zetimádás tárgyai között az ég
a fohelyet, Abból árad a földre
a világosság, a melegség, az
mékenyítő eső, Bármerre jár az
ig mindenütt fölötte van és látja
sét, Ha a gonosz emberek meg¬
dörgő szózatot hallat és tüzes
get, a melyek a jó embereket
gtetik. Mindebből idő jártával
ég fóságos és hatalmas szelle¬
galma, a efőistens, a ki, mint a

i-Tarém, «a mennyekben trónoló

ősisten, alkotója a világnak s
a mi benne jó, élet és halál
yesen viseli gondját teremtmé¬
nem hagy megtorlatlanul bűnt
lanságots.(49) Így fejlődött az
a nyelvekben az «eg» fogalma¬
ből az ségi isten fogalma és
<€gi isten» birodalma a menny
fe ezenkívül talán minden nép¬
zelete szerint van még egy lát¬
ág is: az alvilág. Ennek a feje¬
ördögs, a látható világon min¬
ak, bajnak a szerzője. Az ségi
zaldi a többi ajó szellemek: ; az
dig egy sereg sgonosz szellem,
odik, a kik vele együtt az ember
ra törekszenek.

snek ezt a fokát minden bizony¬
már a pogány magyarok hit¬
Mindenek fölött, mint legfőbb
yt, az égben lakozó Istent tisz¬

szó eredete ismeretlen; minden
eddigi származtató kísérlet meghiúsult. Én
valószínűnek tartom, hogy a mi ísten sza¬
vunknak is ségs volt az eredeti jelentése,
mint a többi finnugor nyelv, a törökség, a
mongolság és néhány indogermán nyelv¬
család <isten» szaváé. Azonban bármilyen
eredetű is az isten szó, annyi egészen bi¬

zonyos, hogy megvolt már a honfoglalás
előtti magyarok nyelvében. S hogy a ke¬
resztény térítők megtartották e nevet, az azt

ségkívül megvolt a régi gy is.
Határozott bizonyítékunk nincsen rá, mert

hogy a pogány magyarok főis¬
tenének fogalma meglehetősen megegyezett