OCR
Bizarr alkalmazása ez a perspektívának, ami kezdetben csupán egyfajta művészi ujjgyakorlatnak indulhatott, ügyes festők szórakoztatták magukat, egymást, a nagyközönséget, de a technika adta lehetőségek kiszélesedésével kiderült, hogy bizony szellem volt a palackban. Mert ez egy olyan technika, ami új dimenziókat nyit meg, ahonnan másképpen látható a valóság, ami által úgy érezhetjük, hogy beavatott minket az alkotó az egyik féltve őrzött titkába. Megannyi művészt ihletett meg a különös technika. Továbbgondolta és alkalmazza az építészet, a szobrászat és természetesen - mint az optika és perspektíva szavak méltó koptatója - a fotótechnika. Nekik ugyanis nem kell más, mint a fényképezőgép őse, a camera obscura*, a sötétkamra, vagyis egy jó kis lyukkamera, ami a környezet vizuális leképezését, a torzítást szolgálja, meg kíváncsiság, kísérletező kedv, na és persze Telek Balázs és az ő szelleme. Számára egy aprócska nyílás és fény elég, hogy elképesztő és lenyűgöző hatásokat érjen el alkotásaival. Ma már ő sem kizárólag a legősibb technikával dolgozik, de a lényeg az, hogy ha akarna, szinte csupán ennek a két dolognak a És ez lenyűgöző. Anamorfózis. Vagyis erősen, szinte felismerhetetlenné torzított kép, amely kizárólag egy bizonyos nézőpontból, vagy például egy a megfelelő pontba helyezett tükör segítségével válik láthatóvá. Leonardo Da Vinci, Salvador Dali, hogy csak a legismertebbeket említsem, de kísérletezett a perspektíva és az optika hatásaival Kurt Wenner is, akinek a nagyvárosi aszfaltrajzait említve sok olvasóban jön az , aha" érzés. : a A a 74 Magyarországon, ma őt tekinthetjük az archaikus technikák egyik leghitelesebb ismerőjének, a camera obscura hazai specialistájának. Munkáiban a hagyományos analóg és a digitális technikát mesterien ötvözi. Nem sík, hanem gyűrt, henger vagy kúp felültre való leképezési kísérletei, mára már védjegyének számítanak. Feleségével az ArtBázis alkotói műhely alapítói és vezetői, és a számtalan képzést, kiállítást, oktatást is támogató alapítvány kurátorai. Céljuk, hogy elősegítsék a különféle műfajok, tudományos és kulturális szférák együttműködését a szellemi javak megóvása, fennmaradása, fejlődése érdekében. Ennek egyik eszköze az évek óta töretlen népszerűségnek örvendő FotóFalu kezdeményezésük. Létrehoztak egy inspiratív művésztelepet, ahol szívesen látnak bárkit, aki alkotni, tanulni vagy fejlődni szeretne, vagy csak feltöltődni vagy ihletet szerezni. A FotóFalu lelkes támogatója a Tripont Csapata is. Peti Péter személyes vallomása szerint ez az intézmény: ,a FotóFalu a mai fiatal generáció szakrális közösségi helye. Legalább egyszer itt mindenkinek le kellene merülnie. Amolyan kába kő ez, amit körbe kell járni, s ha nem is csinálsz semmit, még úgy is hat rád, tényleg megváltoztat. Ahogy eljöttem, már mennék is vissza, pedig én nem is vagyok a mai fiatal generáció tajga." "Budapesten az Erzsébet híd pilonjainak kereszttartó elemeiben a vízelvezető nyílások is a camera obscura elvén vetítik ki az alattuk elhaladó forgalom fordított képét a belső oldalfalakra. Sajnos elhelyezkedése miatt csak nehezen látható, de érdemes kutatni a módját.