OCR Output

Bizarr alkalmazása ez a perspektívának, ami
kezdetben csupán egyfajta művészi ujjgyakorlatnak
indulhatott, ügyes festők szórakoztatták magukat,
egymást, a nagyközönséget, de a technika adta
lehetőségek kiszélesedésével kiderült, hogy bizony
szellem volt a palackban. Mert ez egy olyan
technika, ami új dimenziókat nyit meg, ahonnan
másképpen látható a valóság, ami által úgy
érezhetjük, hogy beavatott minket az alkotó az
egyik féltve őrzött titkába.

Megannyi művészt ihletett meg a különös technika.
Továbbgondolta és alkalmazza az építészet, a
szobrászat és természetesen - mint az optika és
perspektíva szavak méltó koptatója - a
fotótechnika. Nekik ugyanis nem kell más, mint a
fényképezőgép őse, a camera obscura*, a
sötétkamra, vagyis egy jó kis lyukkamera, ami a
környezet vizuális leképezését, a torzítást szolgálja,
meg kíváncsiság, kísérletező kedv, na és persze
Telek Balázs és az ő szelleme.

Számára egy aprócska nyílás és fény elég, hogy
elképesztő és lenyűgöző hatásokat érjen el
alkotásaival. Ma már ő sem kizárólag a legősibb
technikával dolgozik, de a lényeg az, hogy ha
akarna, szinte csupán ennek a két dolognak a

És ez lenyűgöző.

Anamorfózis. Vagyis erősen, szinte felismerhetetlenné
torzított kép, amely kizárólag egy bizonyos nézőpontból,
vagy például egy a megfelelő pontba helyezett tükör
segítségével válik láthatóvá. Leonardo Da Vinci, Salvador
Dali, hogy csak a legismertebbeket említsem, de
kísérletezett a perspektíva és az optika hatásaival Kurt
Wenner is, akinek a nagyvárosi aszfaltrajzait említve sok
olvasóban jön az , aha" érzés.

: a
A a
74

Magyarországon, ma őt tekinthetjük az archaikus technikák
egyik leghitelesebb ismerőjének, a camera obscura hazai
specialistájának. Munkáiban a hagyományos analóg és a
digitális technikát mesterien ötvözi. Nem sík, hanem gyűrt,
henger vagy kúp felültre való leképezési kísérletei, mára már
védjegyének számítanak.

Feleségével az ArtBázis alkotói műhely alapítói és vezetői, és a
számtalan képzést, kiállítást, oktatást is támogató alapítvány
kurátorai. Céljuk, hogy elősegítsék a különféle műfajok,
tudományos és kulturális szférák együttműködését a szellemi
javak megóvása, fennmaradása, fejlődése érdekében. Ennek
egyik eszköze az évek óta töretlen népszerűségnek örvendő
FotóFalu kezdeményezésük.

Létrehoztak egy inspiratív művésztelepet, ahol szívesen látnak
bárkit, aki alkotni, tanulni vagy fejlődni szeretne, vagy csak
feltöltődni vagy ihletet szerezni. A FotóFalu lelkes támogatója
a Tripont Csapata is. Peti Péter személyes vallomása szerint ez
az intézmény: ,a FotóFalu a mai fiatal generáció szakrális
közösségi helye. Legalább egyszer itt mindenkinek le kellene
merülnie. Amolyan kába kő ez, amit körbe kell járni, s ha nem
is csinálsz semmit, még úgy is hat rád, tényleg megváltoztat.
Ahogy eljöttem, már mennék is vissza, pedig én nem is vagyok
a mai fiatal generáció tajga."

"Budapesten az Erzsébet híd pilonjainak kereszttartó elemeiben a
vízelvezető nyílások is a camera obscura elvén vetítik ki az alattuk
elhaladó forgalom fordított képét a belső oldalfalakra. Sajnos
elhelyezkedése miatt csak nehezen látható, de érdemes kutatni a
módját.