OCR Output

A társadalom nagykorúvá válásának egyik kulcsa az oktatás. A vers ellenforradal¬
ma című kötetében javaslatot tett az irodalomtanítás módszertani megújítására, az
élmény- és alkotáselvű oktatás meghonosítására. Ismer-e ezen a téren jó gyakorlato¬
kat, vagy akár hazai példákat?

— A jó gyakorlatok esetiek, és egy-egy elhivatott tanár működésétől függnek. Magába a
rendszerbe az van programozva, hogy a diák megutálja az irodalmat a sok érdektelen,
egy szempontú és képmutató elemzés miatt. A jelenlegi tantervvel sok száz szerzőt és
sok ezer művet nyomunk le a diák torkán, mire eljut az érettségiig, de nem tanítjuk
meg az olvasás örömére, a gondolkodás szabadságára, a játékra. Arra, hogy az írástól
boldogabbak leszünk, és akkor is jót tesz nekünk, ha egészen más a szakmánk.

Mik lehetnek a modellváltás esélyei?

— A finn oktatási rendszert szokták emlegetni mint világelsőt. Nem ismerem minden
részletét, csak pár cikket olvastam róla, néhány finn és ott élő magyar ismerősömmel
beszéltem, és ezek alapján úgy tűnik, ez a finnek titka: bármilyen kormány volt ural¬
mon a háború óta, nem akart beleszólni a tanárok dolgába, sem ideológiai sem szakmai
alapon. Továbbá tolták az oktatásba a pénzt, továbbá az ő történelmükből kimaradt a
hűbériség, így az a pénz nem lyukas vödörbe ömlött, mert nem lopták el élelmes pol¬

359