OCR Output

ezek életszerű, élményközeli interpretációja már nemcsak korélmény, hanem KissPál
Szabolcs esetében művészi vállalás is. Olyan, amellyel lehet azonosulni és ellene dúl¬
ni-fulni, s lehet újraértelmezni vagy megmosolyogni tartalmait, de a kortárs kísérleti
vizuális narratívák között mindez azért is szól az integráció, érintettség, bevonódás és
részvételi késztetettség tónusában, mert az alkotó maga is (egykor) erdélyi művész,
kísérletezési és földrajzi határokon is átkelt , jövevény", kinek installálódását, pályaké¬
pét, beilleszkedési perspektíváit mind a korosztályi, mind a tudásterületi, mind a nem¬
zeti narratívát erőnek erejével torokba préselő uralmi szlogen-tár egyformán nehezítet¬
te, vagyis egészében lehet akár idegen, korlátozó és elidegenítő hatású, akár műmo¬
solyt serkentő vagy szánakozó tónusú válasz is. A vérre, , erdélyi véreinkre", lovas¬
nomád pusztai műhagyományra és viharvert neofolklorizmusra hangolt új nemzetépí¬
tés épp oly bombasztikus és irredenta (vagyis a szó eredeti értelmében: akarata ellenére
idegen uralom alá került, , meg nem váltott") a másik szomszéd felől nézve, mint az
, elveszett szülőföld" visszaigénylését serkentő államnemzeti törekvések voltak bármi¬
kor is. Ennek szinte intim, de másik oldala felől nézve közbeszéd-szintű megjelenítése,
a kettő közötti kontrasztok akcionalizmusba formálása méltó és komoly vállalás, ami¬
nek mindenekelőtt élvezői, átélői, elemzői lehetünk a kiállítás nyomán.

tm ZAN ESEN? Nag ened
BAB TOON

PMeqguiar NW yRodertmacs +
a Hechcal accesaay
LUSZN9. a Jews roy

daportáad ANA pers

These needles sa
Sy the Turan Whe

A mithegyekt6l a politikai vallasig (Magyar trilógia) Trianon injekciós ti, 1930-as évek (Zellei
Boglárka felvétele. Forrás: OFF-Biennalé Budapest Archivuma)

A mthegyek mint atvételek, ,,implikaciok” és szimbolikus uralomkiterjesztések, jobba¬
ra a valódi kisstilis¢gek, otromba képtelenségek, hataloméhes és olcsó gesztusok aktu¬
saitól növekednek heggyé és művivé. S ha máskor és másképp nem, talán akkor legin¬

351