OCR Output

Roma Színházművészeti Találkozó, Országos Cigány Képzőművészeti Kiállítás, Ci¬
gány költők és írók I. országos találkozója, tehetségkutató fesztivál, a 100 tagú cigány¬
zenekar koncertje).

A programokról elmondható, hogy nagyon kevés köztük a külföldiek érdeklődésére is
számot tartó, nemzetközi rendezvény. Ezek közül az egyik legjelentősebb, bár nyilván
egy szűk kör számára szóló program a Bridges — Matematikai összefüggések a művé¬
szetben, a zenében, a tudományban és a kultúrában című világkonferencia, amit min¬
den évben más városban rendeznek meg. Érdemes még megemlíteni Nicolas Frize
kortárs zenei happeningjét, a 2. CinePécs nemzetközi filmfesztivált, a tánc műfajában a
Nagy József Regionális Kreatív Műhely bemutatóját, vagy a Meeting Point 2. című
nemzetközi képzőművészeti biennálét.

A felvezető évekkel kapcsolatban megállapítható, hogy összességében nagyon kevéssé
tudták megalapozni a 2010-re tervezett kulturális léptékvaltast.°° A 2006-2009 között
megrendezett programok közül talán a Kelet-Nyugati Átjáró. Balkán világzenei feszti¬
vál és IV. találkozó a Balkán kapujában című rendezvény forrta ki magát 2010-re. Míg
a testvérvárosok és a déli kulturális övezet városai több program keretében is szerephez
jutottak, addig a pályázatban partner városként kezelt Szeged gyakorlatilag csak a nov¬
emberben megrendezésre kerülő, O peraverseny és fesztivál a Mezzo Televízióval című
programmal került be a projektkönyvbe, melynek végén azért még megtalálhatók a
pécsi EKF-fel semmilyen kapcsolatban nem álló szegedi programok, élükön a nagy
hagyományú Szegedi Ünnepi Játékokkal. A műsorfüzet ugyanígy szerepelteti a dél¬
dunántúli városok hagyományos kulturális rendezvényeit Regionális Társprogramok
címszó alatt, illetve az , egy mindenkit visz" elvének megfelelően a 11 pályázó magyar
város rangosabb kulturális eseményeit. Azonban arra, hogy a városok között új kultu¬
rális kapcsolatok, közös projektek jöttek volna létre, nem tudunk példát említeni.

A művészeti rendezvények szervezésében a pécsi kulturális egyesületek, intézmények
mellett nemcsak a Hungarofest, hanem más cégek is szerepet kaptak. A kulturális kon¬
cepció nélküli pénzosztás olyan furcsa helyzeteket teremtett, hogy amíg a Zsolnay
Vilmos életéről készített, erősen vitatható értékű filmet 90 millió forinttal támogat¬
tak,!°° addig maradandó eredményt ígérő tudományos munkákra alig költöttek." A
város komoly erőfeszítéseket tett azért, hogy 2010-ben Pécsre hozza Munkácsy Mihály
Krisztus-trilógiáját, miközben a nem megfelelő kiállítási körülmények miatt felmerült
a pécsi Csontváry Múzeum képeinek a fővárosba költöztetése. A pályázatból kiszori¬
tott civilek kezdeményezései számára ugyan pályázatot írtak ki, de a beérkezett hétsze¬
res igény azt jelezte, hogy az erre szánt 100 millió forint nagyon csekély összeg."

A 2010-es projektkönyv sajnos semmit sem tükröz a pályázat eredeti célkitűzéseiből,
mely , nem pusztán programok megrendezésén alapult, hanem a programok megterve¬
zésének társadalmasításán, a nyilvánosság megteremtésén, és olyan folyamatok beindi¬
tásán, segítésén, melyek lényegesen túlmutatnak magukon a programokon. Az eredeti
koncepció Szerint a programok — ahogy a beruházások is — nem célok voltak, hanem

422