OCR Output

Tudományos programok; Irodalom; A város és lakói; Kultúrexport; Civil szervezetek
programjai. A rendezvények döntő többsége azonban évek óta a pécsi kulturális prog¬
ramok részét képezi, mint például a Tavaszi Fesztivál, a Sétatér fesztivál, a Pécsi Or¬
szágos Színházi Találkozó, a Pécsi Szabadtéri Játékok, az Örökségfesztiválra keresztelt
Pécsi Napok, a Pécsi Egyetemi Napok, az ICWIP (International Cultural Week in
Pécs), a Frankofón Hét vagy a Pécsi Folknapok.!? Ezeken kívül EKF lógóval látták el
a környék jelentősebb könnyűzenei és összművészeti fesztiváljait, a Rockmaratont, a
Fishing on Orfiit vagy az Ördögkatlant. A kulturális kínálatot a helyi programokon túl
Budapestről Pécsre költöztetett eseményekkel gazdagították. Ezek közé tartozik példá¬
ul a Fringe, amit Magyarországon először a 2006-os Budapesti Tavaszi Fesztivál kere¬
tében rendeztek meg, és melynek lényege, hogy bárki felléphet rajta: a profi és amatőr
művészeknek a rendezők egyaránt helyszínt és technikát biztosítanak.

A kulturális kínálatnak elsősorban a zenei, illetve a képző- és iparművészeti része erős,
mely a város művészeti életének adottságaiból is következik. Ugyanakkor ezen a téren
is sok kudarc érte a programszervezőket. Az EKF fővédnökévé választott, 2008-ban
Pécsett koncertező, majd 2009-ben az Operália Énekversenyt Pécsre hozó Plácido
Domingo 2010 elején komoly betegség miatt kényszerült pihenőre. A könnyűzenei
megakoncertnek 2010 áprilisáig nemcsak megfelelő helyszíne, de előadója sem volt,
mivel nem sikerült sem a U2-val, sem Stinggel megállapodni. Végül áprilisban a ke¬
vésbé ismert soul és R&B énekes, Seal elfogadta a felkérést, és — európai koncertkörút¬
jába beillesztve — július 13-án a Pécsi Expo Centerben!" adott koncertet. A Nagy Kiál¬
lítótér körüli huzavona A művészettől az életig — Magyarok a Bauhausban és a Nyolcak
Európája — A magyar avantgárd festészet születése, európai előzmények és párhuza¬
mok című kiállítások megrendezését veszélyeztette. Nem sikerült Pécsre hozni A meri¬
ka legnagyobb művészeti vásárát és a Kórusolimpiát sem.!°* Ez utóbbit az énekkarairól
híres Pécs zenei kínálatában a Pécs Cantat, Nemzetközi Ifjúsági Kórus Workshop és
Nemzetközi Bartók és Kodály Műhely igyekezett pótolni.

A programok közül igen sok foglalkozik a Balkán, és azon belül az iszlám kultúrájá¬
val, mint például a Pánbalkán Art Piknik, az Utazás a török félhold körül, a Golden
Routes, a Balkáni Balkon irodalmi melléklet, A 16-17. századi oszmán művészet és
építészet Magyarországon és az Oszmán Birodalom központi területein című kiállítás
és tudományos konferencia, vagy a 2010-es ICWIP, mely a Balkán újratöltve címmel
kerül megrendezésre. Ezeknek a kulturális eseményeknek egy része így szoros kapcso¬
lódási pontot teremt az Európa Unión kívüli kulturális fővárossal, Isztambullal is. A
Ruhr-vidék és Pécs kultúrája inkább közös projektekben — Essen-Pécs Wind Music,
német filmhét, Utazó irodalmi szalon, a Régiói ízei — kerülhet közelebb egymáshoz. A
német kulturális főváros szempontjából sajnálni való, hogy a pécsi előpályázatban még
fontos pontként említett szocialista múlt, illetve annak részeként a bányászat ipari em¬
lékeinek revitalizálása végül nem valósult meg. Ezen a téren az egyetlen érdekes kísér¬
letet a Krétakör Színház Széchenyi-aknán tartott városterápiás akciósorozata, a Kréta¬
kör Majális jelentette. Rendkívül túldimenzionált ugyanakkor a programszerkezetben a
kisebbségek közül a romák kultúrájának bemutatása (nemzetközi romafesztivál, I.

421