OCR
gos az élet. Most sikerült elérni, hogy nem épül itt mecset, már most minden koszos, elképzelni sem akarom, hogy mi történt volna, ha még a mecset is megépül..." Tehát a mecset-háborút érdemes a kerületek etnicizálódásától és gettósításától való félelem tükrében vizsgálni. Az ilyen áldozati frame-ek internalizációja során a bosszús lakók az úgynevezett , fordított rasszizmus”-t alkalmazzák. Van Dijk szerint a , fordított rasszizmus" az a taktika, amely segítségével a domináns csoport tagjai azzal érvelnek, hogy a bevándorlók miatt áldozatokká válnak.? James Holstein és Gale Miller kimutatta, hogy ha meghatározzuk, ki az , áldozat", ez dramatizálja és egyben pontosan körbe is határolja a , problémát", továbbá kulcsfontosságú Szerepet játszik a problémát orvosoló válaszok és megoldások meghatározásában." Az áldozati retorika egyben azt a célt is szolgálja, hogy felmentse a spanyol lakosságot a felelősség terhe alól. Az áldozattá válás lényege, hogy az áldozat képtelen fellépni az őt ért sérelmek és igazságtalanságok ellen. Candace Clark szerint az áldozatiság egyik alapvető meghatározója a feddhetetlenség, azaz hogy az áldozattá válás nem az áldozatok saját hibája miatt következett be." Az adatközlők nyilatkozatai nemcsak anyagi veszteséget, hanem egyfajta szimbolikus veszteséget is tükröznek. Ez a szimbolikus veszteség nosztalgikus visszaemlékezésekben fejeződik ki. A kollektív emlékezet kulcsfontosságú szerepet játszott az áldozattá válás folyamatában. Adatközlőim előszeretettel emlegették a dicső múltat, azaz a bevándorlás előtti időszakot, amelyet a boldogság, az etnikai homogenitás és a közösségi szolidaritás időszakaként ábrázolnak. Ezekben a szelektíven megkonstruált kollektív emlékekben a korábbi társadalmi törésvonalak, a katalánok, spanyolok és romák közötti etnikai konfliktusok, valamint más társadalmi problémák elvesztik jelentőségüket." Halbwachs a kollektív emlékezetre utaló elméletében megjegyzi, hogy a múlt emlékeit nagyban alakítják a jelenkori aggodalmak és elgondolások." Ez azt jelenti, hogy a múlt idilli békéjét és a nyugalmát idéző emlékeket, befolyásolják a jelenlegi a város pusztulásával, és a fizikai és társadalmi hanyatlásával kapcsolatos aggodalmak. A kollektív emlékezet fontos szerepet játszik az áldozati frame-ek kialakulásában, ugyanis erősíti a muszlimok és nem muszlimok közötti szimbolikus határokat, ezáltal megszilárdítja a csoporton belüli szolidaritást. Ezt a következő idézet explicit módon hangsúlyozza: , Amikor kicsi voltam, és mindenki spanyol volt, soha nem volt probléma. A szomszédok békésségben éltek, és tiszteletben tartották egymást. Most a szomszédok közül sokan pakisztániak. Hangosak, koszosak, nem vagyok rasszista, nem erről van szó, de tényleg meg kell tanulniuk az alapvető normákat. Hogy nem lehet éjjel üvölteni, és hogy itt nem dobjuk el a szemetet az utcán, és nem öntjük ki a koszos vizet az ablakon." Démonizáló frame-ek Ahogy Holstein és Miller írja, az áldozat meghatározásával egyben megszületik az elkövető alakja is, vagyis az ártatlanság és a bűnösség dramatizálása egyidejűleg történik."" A társadalmi mozgalmak irodalmának egyik alaptétele, hogy a politikai cselek359