gos az élet. Most sikerült elérni, hogy nem épül itt mecset, már most minden koszos,
elképzelni sem akarom, hogy mi történt volna, ha még a mecset is megépül..."
Tehát a mecset-háborút érdemes a kerületek etnicizálódásától és gettósításától való
félelem tükrében vizsgálni. Az ilyen áldozati frame-ek internalizációja során a bosszús
lakók az úgynevezett , fordított rasszizmus”-t alkalmazzák. Van Dijk szerint a , fordí¬
tott rasszizmus" az a taktika, amely segítségével a domináns csoport tagjai azzal érvel¬
nek, hogy a bevándorlók miatt áldozatokká válnak.? James Holstein és Gale Miller
kimutatta, hogy ha meghatározzuk, ki az , áldozat", ez dramatizálja és egyben pontosan
körbe is határolja a , problémát", továbbá kulcsfontosságú Szerepet játszik a problémát
orvosoló válaszok és megoldások meghatározásában." Az áldozati retorika egyben azt
a célt is szolgálja, hogy felmentse a spanyol lakosságot a felelősség terhe alól. Az ál¬
dozattá válás lényege, hogy az áldozat képtelen fellépni az őt ért sérelmek és igazságta¬
lanságok ellen. Candace Clark szerint az áldozatiság egyik alapvető meghatározója a
feddhetetlenség, azaz hogy az áldozattá válás nem az áldozatok saját hibája miatt kö¬
vetkezett be."
Az adatközlők nyilatkozatai nemcsak anyagi veszteséget, hanem egyfajta szimbolikus
veszteséget is tükröznek. Ez a szimbolikus veszteség nosztalgikus visszaemlékezések¬
ben fejeződik ki. A kollektív emlékezet kulcsfontosságú szerepet játszott az áldozattá
válás folyamatában. Adatközlőim előszeretettel emlegették a dicső múltat, azaz a be¬
vándorlás előtti időszakot, amelyet a boldogság, az etnikai homogenitás és a közösségi
szolidaritás időszakaként ábrázolnak. Ezekben a szelektíven megkonstruált kollektív
emlékekben a korábbi társadalmi törésvonalak, a katalánok, spanyolok és romák közöt¬
ti etnikai konfliktusok, valamint más társadalmi problémák elvesztik jelentőségüket."
Halbwachs a kollektív emlékezetre utaló elméletében megjegyzi, hogy a múlt emlékeit
nagyban alakítják a jelenkori aggodalmak és elgondolások." Ez azt jelenti, hogy a
múlt idilli békéjét és a nyugalmát idéző emlékeket, befolyásolják a jelenlegi a város
pusztulásával, és a fizikai és társadalmi hanyatlásával kapcsolatos aggodalmak. A kol¬
lektív emlékezet fontos szerepet játszik az áldozati frame-ek kialakulásában, ugyanis
erősíti a muszlimok és nem muszlimok közötti szimbolikus határokat, ezáltal megszi¬
lárdítja a csoporton belüli szolidaritást. Ezt a következő idézet explicit módon hangsú¬
lyozza: , Amikor kicsi voltam, és mindenki spanyol volt, soha nem volt probléma. A
szomszédok békésségben éltek, és tiszteletben tartották egymást. Most a szomszédok
közül sokan pakisztániak. Hangosak, koszosak, nem vagyok rasszista, nem erről van
szó, de tényleg meg kell tanulniuk az alapvető normákat. Hogy nem lehet éjjel üvölteni,
és hogy itt nem dobjuk el a szemetet az utcán, és nem öntjük ki a koszos vizet az abla¬
kon."
Ahogy Holstein és Miller írja, az áldozat meghatározásával egyben megszületik az
elkövető alakja is, vagyis az ártatlanság és a bűnösség dramatizálása egyidejűleg törté¬
nik."" A társadalmi mozgalmak irodalmának egyik alaptétele, hogy a politikai cselek¬