Zárásként és egyben továbbgondolásként érdemes (lenne) megfontolni, hogy a történe¬
lemnek miért van a mai napig óriási tétje, indulatgerjesztő szerepe, holott olyan új
problémák (járványok, globális klímaváltozás, túlnépesedés etc.) jelennek meg, ame¬
lyek megoldásában a történelem szerepe erősen kétes?
1. Jelen írás a korábban megjelent, történetelmélettel is foglalkozó kötetem (IIlik Péter: A történész¬
céh alkonya. Unicus Műhely, Budapest, 2019.) tanulságait tartalmazó, rövidített, ismeretterjesztő
jellegű, de lábjegyzetelt összefoglalója.
2. Vö. pl.: Loftus, G. R. — Loftus, E. F.: Human Memory. The Processing of Information. New
Y ork, 1975.
3. A posztmodern történetírás talán egyetlen neves hazai szószólója Gyani Gabor, aki ennek kap¬
csán vitát is folytatott a Századok folyóirat hasábjain a szakma több prominens képviselőjével. Gya¬
ni Gábor: A posztmodern és a magyarországi történetírás. Századok, 147(2013): 1. sz. 177-188. A
tanulmány lábjegyzeteiben jól használható bibliográfiát is ad a posztmodern elméletéhez.
4. Vö.: Erdős Zoltán: A történeti pszichológia a magyar történettudományban. Fons: forráskutatás
és történeti segédtudományok, 21(2014): 4. sz. 389-430.
5. Marketing alapismeretek és tételek. PénzügySziget.hu, 2007.
[https://penzugysziget.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=934:07tetel &catid=241
&Itemid=78] (2020.05.09.)
6. https://monsooninfo.blog.hu/2015/01/09/25 kevesbe ismert idezet albert einsteintol
(2020.05.09.)
7. Vö.: Btk. 333. § A nemzeti szocialista vagy kommunista rendszerek bűneinek nyilvános tagadása.
[https://buntetojog.info/kulonos-resz/btk-333-%C2%A 7-a-nemzeti-szocialista-vagy-kommunista¬
rendszerek-buneinek-nyilvanos-tagadasa/] (2020.05.09.)
8. Kisantal Tamas — Szeberényi Gabor: Hayden White , hasznáról és káráról". Narratologiai kihívás
a térténetirasban. Aetas, 16(2001): 1. sz. 133. [http://acta. bibl.u¬
szeged.hu/40990/1/aetas 2001 001 116-133.pdf] (2020.05.09.)
9. A személyes tapasztalatom az, hogy a fiatalok meglehetősen érdektelenek a történelemmel, mint
narrativaval szemben, illetve a hagyomanyos csatornák főleg csak az idősebb generációkat szólítják
meg. De ez az egyéni tapasztalat természetesen nem feltétlenül általánosítható.
10. A magyar fiatalok többsége érdeklődik a történelem iránt. Múlt-Kor.hu, 2014. júl. 30.
[https://mult-kor.hu/cikk.php?id-41673] (2020.05.09.) A cikk másik megállapítása, hogy a fiatalok
pozitív, nemzeti büszkeségre okot adó narratívára vágynak. Meglepő módon az ebbe az irányba való
elmozdulást támogató kormányzatot éppen emiatt éri kritika a baloldali ellenzék részéről.
11. A párhuzamos narratívákra vö.: Illik Péter: A történészcéh alkonya. Unicus Műhely, Budapest,
2019.
12. Radzinszkij, Edvard: Sztálin. Európa, Budapest, 1998. 5.