lexebbé kell válnia. Mindezt nem az antropológia öncélú fennmaradása érdekében kell
 megtenni, hanem a konkrét társadalmi jelenségekben rejlő globalis—lokalis, mult—jelen,
 politikai—kulturális összefüggések átfogó értelmezésének érdekében. Ezeknek az ös-¬
 szefüggéseknek a szerepe kiváltképp fontos a nemzeti kérdések elemzésében, mert a
 nemzet és a nacionalizmus fogalmaival kapcsolatos témák — mint fentebb is említettem
 — egyszerre történeti és aktuális, politikai és kulturális, egyetemes és partikuláris jelle¬
 gűek. Ezek kutatásában az antropológiai szemlélet szükséges, de nem elégséges.
  
Az interdiszciplináris antropológiai megközelítés
  
,,. . Az antropológia, hogy még egy utolsót penditsek lantomon, ideális helyzetben van.
 Vagy legalábbis abban van, ha most képes emlékezni arra, amit oly könnyű volt elfe¬
  
ledni egy csendes-óceáni szigeten: arra, hogy nincs egyedül a világon"?
  
AZ interdiszciplináris antropológiai megközelítés lényege a kulturális antropológia más
 társadalomtudományokkal való, oda-vissza ható, rekurzív kapcsolata, , hibridizációja".
 Az ebből a kapcsolatból derivált metodológia nem egyetemes és nem is általánosítható.
 Ellenben egy, a kognitív pluralizmussal párosult olyan metodológiai pluralizmusra
 utal, amely az összetett társadalmi jelenségek megközelítési módszerének diverzifiká¬
 lásán alapszik. Ez jelen esetben — a kutatás tárgyának jellegéből kifolyólag — a törté¬
 nelmi, a politológiai és az etnográfiai megközelítések együttes alkalmazását jelenti.
  
1. A történeti megközelítés
  
, A felejtés, mi több, a történelmi tévedés alapvető tényező egy nemzet kialakulásában,
 ezért, hogy a történettudomány fejlődése gyakorta veszedelmes a nemzetiségre nézve. A
 történeti vizsgálat ugyanis fényt derít azokra az erőszakos cselekedetekre, amelyek
 minden politikai formáció eredetének kísérőjelenségei, azokéi is, melyeknek következ¬
 ményei felettébb gyümölcsözők. Az egység mindig brutálisan jön létre. . ."?
  
A történelem és a nacionalizmus különös kapcsolatára már utaltam a nemzet meghatá¬
 rozását megnehezítő paradoxonok kapcsán (a nemzetek objektív modernsége szemben
 a szubjektív régiségiikkel). Erre Benedict Andersonon kívül mások is felhívták a fi¬
 gyelmet. Smith egy külön terminust, az ethnohistória fogalmát is bevezette, hogy vilá¬
 gosan elkülönítse a történelmi múlt akadémikus tanulmányozását a nemzet szubjektív
 
iójától. Ez utóbbi a történelmi események és személyek fo¬
 lyamatos újraértelmezését jelenti, amin keresztül a nacionalizmus alapideái (a nemzeti
 egység, a nemzeti önrendelkezés és a nemzeti identitás) jelentést nyernek. Egy közös¬
 ség, vagy egy állam vezetői ezeken a , történelmi tévedéseken" keresztül, a kor igénye¬
 inek megfelelően igazolják a nemzet autentikus, állandó és dicső mivoltát, és eseten¬
 ként más nemzetekkel szembeni felsőbbrendűségét. Ezzel magyarázható, hogy míg
 egyes történelmi személyiségeket egyazon társadalmon belül bizonyos korokban köz¬
 ellenségként tartanak számon, máskor a nemzet hőseként ünnepelnek. A társadalmi