Talán ábrándos sci-finek látszik, mégis megfogalmazom. Évszázadokon át bújtak el az
iparszerű termelés és a tőke, a kapitalizmus szükségletei és igényei által formált társa¬
dalom zugaiban (, niche") azok a közösségek, amelyek az ipari forradalom, a kapita¬
lizmus előtti közösségi viszonyokat, értékeket őrizték, konzerválták. Optimistán abban
reménykedem, hogy a gazdag országok társadalmai újra tanulják mindazt, amit az ipari
forradalom előtt még tudtak: a munka és a szabadidő, az otthon és a , munkahely" kö¬
zötti falak leomlását, ezzel együtt a gazdagabb személyes és társas kapcsolatok értékét.
Ugyanaz nem ismétlődik újra, nem várható, hogy újjászülessen az ipari forradalom
előtti Európa. Ám az új helyzetben csak olyan viszonyokat lehet gyakorolni, amelyek
egyáltalán léteznek ember és ember között.
A hagyományaikat valamilyen szinten őrző roma közösségek ma néha bosszantóan
elitisztikusnak tűnő, pazarló időgazdálkodása és az ebből fakadó szociális értékek sora
olyan példatárrá válhat, amelyből meríteni lehet az emberközpontú társadalom felépí¬
tésében és kiépülésében.
1. A tanulmány első változata megjelent: Az idő fogságától szabadon. In: Kié az oktatáskutatás?
Tanulmányok Kozma Tamás 70. születésnapjára. Szerk.: Pusztai Gabriella — Réba Magdolna. Cso¬
konai Könyvkiadó, Debrecen, 2009. 46-53.
2. Bourdieu, Pierre: A z identitás és reprezentáció. A régió fogalmának kritikai elemzéséhez. Szocio¬
lógiai Figyelő, 1(1985): 1. sz. 7-22.
3. Thompson, Edward P.: Az idő, a munkafegyelem és az ipari kapitalizmus. In: Időben élni. Törté¬
neti-szociológiai tanulmányok. Vál.: Gellériné Lázár Márta. A kadémiai Kiadó, Budapest, 1990. 72
4. Kozma Tamás: Hátrányos helyzet. Tankönyvkiadó, 1975.
5. Formoso, Bernard: Cigányok és letelepültek. In: Cigányok Európában, 1. Nyugat-Európa. Szerk.:
Prónai Csaba. Új Mandátum, Budapest, 2000. 29-180.
6. Melegh Csilla: Az iskola időarcai. Dialog Campus, Budapest-Pécs, 2006.
7. Mead, Margaret: Culture and Commitment. A study of the Generation Gap. Panther Books, Lon¬
don, 1972.