gezhető egyéni, páros és csoportmunkában is. Ilyen pl. a , spider diagram". Itt egy köz¬
ponti téma megadható, pl. Károly Róbert uralkodása, amihez a diáknak kell a nagy
csoportokat (pl. belpolitika, gazdaságpolitika etc.) hozzárendelni és azokat feltölteni
tényekkel. Ez segít szó szerint leképezni egy olyan logikai struktúrát, amit lényegében
az érettségi esszé is elvár.
(3) A szókincsépítés magyarul is működik, mivel a történelmi szakszavak jó része nem
magyar, illetve jelentése egy anyanyelvi beszélő számára is új. A tervezett óra törté¬
nelmi szakszavait ki lehet osztani tanulópároknak, akik megpróbálják megfejteni a
jelentést, de úgy is variálható, hogy a kifejezések mellé megkapják a definíciót, amivel
a szavakat össze lehet párosítani. Például Hunyadi Mátyás uralma kapcsán: reneszánsz,
Corvina, Fekete Sereg, füstadó, rendkívüli hadiadó etc. A definíciót grafikus elemhez
(pl. kép) is lehet párosítani.
Egy tudásalapú társadalomnak jelenleg alapja kell, hogy legyen a nyelvek (köztük is az
angol nyelv) ismerete. Ennek zászlóshajói idehaza a két tanítási nyelvű intézmények,
amelyek méltatlanul kevés helyet kapnak az oktatásról folyó jelenlegi közbeszédben,
illetve bennem is hiányérzetet keltett e kérdés tárgyalása a vitacikk oktatásról szóló
részében. Írásomban a két tanítási nyelvű oktatás kapcsán négy lényeges következtetést
vontam le. (1) Azok az elvek, amelyek mentén a hazai oktatás reformját sokan elkép¬
zelik, nem feltétlenül megkérdőjelezhetetlenek. (2) A magyar oktatásról véleményt
formálók — a szak- és a populáris irodalomban egyaránt — szinte teljesen mellőzik a két
tanítási nyelvű oktatást. (3) Vannak olyan módszertani megoldások, amelyek a sokak
által túl elméletinek tartott tárgyakat (így a történelem tárgyat) is gyakorlativá teszik.
(4) A két tanítási nyelvű iskolák modellje és oktatási módszerei sok szempontból pél¬
daként szolgálhatnának az egynyelvű oktatásban is.
1. Jelen cikket mindössze problémafelvetésnek szánom egy most következő tágabb kutatás, és CLIL
módszertan kidolgozása előtt. A tanulmány első megjelenése: Uj Jel-Kép. Kommunikáció, Közvéle¬
mény, Média, (2018): 1. sz. 6-14.
[https://communicatio.hu/jelkep/2018/1/JelKep 2018 1 Illik Peter.pdf] (2019.08.27.)
2. Domschitz Mátyás: Új világ — A tudásalapú társadalom. Közpolitikai vitairat. Uj J el- Kép. Kom¬
munikáció, Közvélemény, Média, (2017): 3. sz. 45-61.
[https://communicatio.hu/jelkep/2017/3/JelKep_2017 3 Domschitz Matyas.pdf] (2019.08.27.)
3. Ez alapvetően finanszírozási kérdés. Lásd pl. Siralmas adatok: kiderült mennyi pénz megy a ma¬
gyar oktatásra. Hvg.hu, 2017. jan. 5.
[http://hvg.hu/itthon/20170105 Kiderult mennyi penz megy a magyar oktatasra siralmas?utm
expid-1324304¬
23.8USX uGWPRhWtdjJmATShwQ.0&utm_referrer=https%3A % 2F% 2Fwww.google.hu% 2F]
(2019.08.27.)