összevontak. Azonban ez a hazai viszonyok között elképzelhetetlen változtatás lett
volna, ugyanis a hazai helyi önkormányzatok történelmileg biztosított autonómiával
rendelkeznek.
350 q
300
250
200
! 50 — mal 7 et
100 1 e
50 ~
; Hi . = 5
2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
mi Hosszú lejáratú kötvények mu Hosszú lejáratú hitelek
w=@- Rövid lejáratú hitelek Egyéb kötelezettségek
Az önkormányzatok adósságállománya?
Az Alaptörvényben kialakított új szabályozás szakított a helyi önkormányzáshoz való
jog alapjogias megközelítésével, és lefektette, hogy az önkormányzatok hatásköreiket
(és nem alapjogaikat) csak a törvényesség keretei között gyakorolhatják, ezáltal megte¬
remtve a lehetőséget az önkormányzatok jogainak széles körű korlátozására ugyanúgy,
mint a helyi közügyek országos közüggyé minősítésére. E rendelkezések csökkentik az
alkotmány által biztosított önkormányzati autonómiát. Az új szabályozás értelmében a
helyi önkormányzatok ellenőrzését az illetékes kormányhivatalok látják el, amelyek a
dekoncentrált feladatok összevonása révén jelentős státusz- és szerepköri bővülésen
mentek keresztül, és ezáltal a középszintű kormányzás színtere a megye lett. Az új
szabályozás eredménye egy, a centralizáció irányába elmozduló önkormányzati rend¬
szer, mely a helyi önkormányzati rendszer funkcióinak jelentős csökkenésével, önálló¬
ságának korlátozásával járt együtt. Az állam az , éjjeliőr" szerepet elhagyva aktívan
beavatkozik a helyi és területi politikai és önkormányzati életbe. Az alapvető változá¬
sokat a következőkben lehet összefoglalni:
e az önkormányzati képviselők száma jelentősen csökkent;
e az eddigiektől eltérően ötéves választási ciklus került bevezetésre azzal az in¬
dokkal, hogy a parlamenti ciklustól és választásoktól érdemes elmozdítani a he¬
lyi választásokat a magasabb részvétel és a kiegyensúlyozottabb politikai erővi¬
szonyok reményében;