OCR Output

Mo,

a

Szent István király.
(A Bécsi Képes Krónikából.)

czímerrel; a szövet a pajzs mezejének szií¬
neit követi és ráalkalmazzák a pajzsbeli
czímert oly formában, a hogy az a pajzson
látható. Imre és II. Endre királyaink czi¬
meres lobogója is olyan volt, a minő a /
Manesse-kodex magyar zászlaja; s ha a
hely megengedte, rajta voltak minden má¬
sodik csikon az apró oroszlánok is, és pedig "

ték, akkor vörös volt a szindk, ha azonban |
a vörös csikokon voltak a lépkedő orosz¬

lánok, akkor színök sárga vagyis arany /
lehetett. A heraldika szabályai, a czímer- "
tani szinek törvénye és a XIII. századi gya- /
korlat szerint ilyennek kell elképzelnünk e!
két királyunk lobogóját A királyi zászló

szövete IV. Béla idejétől kezdve vörös volt, és /
rajta fehér kettős kereszt volt a czimerkép. "
Czímertani szempontból is nagybecsű hazai /
emlékünk a Márk-féle bécsi Képes
melyet írója 1358-ban kezdett meg. Vezérek,

Krónika,

királyok képeivel, csatajelenetekkel gazda¬
gon diszitett kézirat ez, mely a XIV. századi
könyvfestészetnek egyik legértékesebb ter¬

meke, Igaz, hogy az arezképekben, a hadi »

sőt nagyrészt a |
rahaviselefek formájában sem kereshetünk"
korhűséget; ilyesmi a XIV. századi könyv- ,
festészet előtt még jobbára ismeretlen foga-"
lom; legfőlebb saját korának viseletét és fel¬
fogását, a mit maga körül lát, viszi át több :
száz évvel korábbi alakokra és eseményekre. "
De mert a kézirat korát nem nagy idő vá- /
lasztja el az Árpádokétól, egyben-másban az
képeinél fogva is igen tanulságos, így kül
nösen a czímerek szempontjából.

Im

A kézirat festője a magyar czimer Arpad¬
két
kettős keresztet, melyek az ő korában még

| kori alkotó részét, a csikokat és a

nem egyesültek egy pajzson, a legrégibb
időktől kezdve fegymás
5 Attila hún király pajzsán és arany zász¬

)
" laján ott látjuk az ősi jelvényt, a fekete

cd

¢

mellett alkalmazza.

, turulmadarat, mely Árpád pajzsán is meg¬
) van; de már Attila egyik harczának képénél

(ott a vörös-fehér csíkos pajzs. Szent István

) mellén, zászlaján és pajzsán ezüst vagyis

fehér kettős kereszt a czímer, mely mindig
) vörös alapon foglal helyet; köntöse pedig /
" a magyar czimernek megfelelőleg ép úgy
piros-fehér csíkos, mint a kézirat készülte¬
kor uralkodó magyar királynak: Nagy
Lajosnak ruhája. Aba Sámuel harczaiban
a hadi lobogó piros-fehér csikos; Salamon /
királynál mind a keétféle czimerpajzs egy- ~
mas mellett szerepel. Szent László mellét
és JI. Endre zászlaját, mikor a Szentföldre
indul, a vallásos motívum, a kettős kereszt
díszíti; Kún László sátrát, a mely előtt a
megölt király fekszik, három czímeres pajzs
borítja; ezek között csak egynek czímere a

a történelmi hűség figyelembe nem vételé¬
" vel, a király egyénisége szerint változtatja
A két czímerképet; a vallásosságukról ismert

ag

kirdlyok czimere jobbára a kettős kereszt,
mig a nemzeti törekvéseket képviselő ifjabb
kirdly, ha szemben áll a törvényessel, leg¬

többször a csíkos czímert viseli

» és zászlaján. Látjuk e

Kun László megöletése.
(A Bécsi Képes Krónika szerint.
P kezdőbetüben.)