Oldal 345 [345]
egy erkölcsű ország gyenge és törékeny,
ezért a jövevényeket jóakaratúlag tápláld
és tisztességesen tartsd, hogy nálad örö¬
mestebb lakjanak, mint másutt
Mivel a tanácsnak nagy a haszna, azért
a fiatalokkal és kevésbé bölcs emberekkel
ne tanácskozzál, tőlük tanácsot ne kérj,
hanem a vénektől, a kik erre koruknál és
bölcseségüknél. fogva A ki¬
rályi méltóságnak legnagyobb ékessége a
kírályi elődök követése és a tisztes szülők
utánzása; mert a ki elődei rendeletét meg¬
veti és az isteni törvényeket meg nem tartja,
elvész. Azért atyád rendeletei legyenek min¬
dig szemeid előtt, Habozás nélkül kövesd
látod — királyi
méltóságomhoz illők ; mert nehéz lesz ezen
erkölcseimet, melyek ¬
országban uralkodnod, ha az előtted való
kírályok nyomdokain nem haladsz,
Az imádkozás a király üdvősségének leg¬
föbb eszköze. Te is imádkozzál, hogy az
Isten minden vétkedet eltörölje, hogy a he¬
nyeséget távolítsa el tőled s minden erény¬
hez adja meg neked a legfőbb segítséget.
Az erények a király koronájának ékességei;
miért is légy jámbor, könyörületes, fiirel¬
mes, erős, alázatos, szerény, szelid, tisztes¬
séges és szemérmes.
Szent-István Magyarországot a Bold.¬
tartotta; Nagy-Boldog:
Székesfehérvárott szokta
Szűz ládjának
asszony napját
megünnepelni a püspökök, apátok és elő¬
kelők jelenlétében; fiát, Imre herczeget, míg
ez életben volt, a Bold.-Szűz oltalmába
ajánlotta; halála előtt meg, a mely Nagy¬
Boldogasszony napján következett be, Ma¬
gyarországot a Bold.-Szűz pártfogásába
ajánlotta. Ilyen hűséges gondoskodás köze¬
pette vált meg a földi élettől, melyet egé¬
szen a magyar nemzetnek szentelt.
SZENT-ISTVÁN kijelelte útról
Árpád családfájának többi királyi
sarja sem tért le, Mig 1. Endre
egyrészről a pogány lázadást
fegyverrel leverik, másrészről amaz a be¬
nedekrendieknek Tihanyban a Bold,-Sziiz
és Szent-Anyos, emez Kol a
Bold,-Sziiz és Szekszárdon a Szent-Üdvö¬
és J. Béla
288
zítő, J. Géza, a Garam mellett Szent-Bene¬
dek, Szent-Ldszlé kiraly meg Battan Szent¬
Mihály, Mogyoródon Szent-Marton, Szent¬
Jobbon a Boldogsdgos-Sziiz és Somogyban
(Somogyvár) az osztatlan Szent-Haromsdg,
Szent-Péter és Pal apostolok és Szent-Egyed
hitvallé tiszteletére alapít apátságot, Keletke¬
zésükben főleg az utóbbiak érdemelnek kü¬
lönös figyelmet, A somogyi apát a Flavia¬
völgyben (Francziaország) levő saint-gillesi
apátnak engedelmességet fogad, Somogy
apátja Isten és azon szentek után, a kiknek —
ae vet
fiszteletére az csak
a királyra hallgasson, csak hozzá fordul¬
jon, minden sziikségében gyámolítójának és |
ügyeiben birájának őt tekintse, a püspök jo¬
gainak sérelme nélkül. A ki ezen egyháznál
keres menedéket, itt mind testének, mind lel¬
kének vigasztalást, ne pedíg előítéletet talal¬
jon; miért is az apátság ügyében a királyon |
kívül egyetlen halandó se merjen ítélni.
Szent-László királyt Szent-Benedek rend¬
jéhez erős bizalom fűzte; azon meggyőző¬
désben élt, hogy a szent férfiak imádsága (7
őt a barbárokkal szemben nem egyszer győ¬
zelemre segítette, Különös ragaszkodással
volt a Szent-Benedek-rend bölcsője, Monte- ,
cassino iránt, Magyar zarándokoktól kér¬
dezősködik, hogy mit tudnak Montecassino
sorsáról; részére adományt és ajándékot Q 9
igér; Szent-Benedek ereklyéjéből egy dara¬
bot kér; magát a montecassínoi apátnak és
szerzeteseinek imádságába ajánlja s reméli,
hogy Montecassínóból szerzetesek jönnek
Magyarországba, A flaviavölgyi saint-gillesi
apátsághoz meg bizonyára a cluny congre- /
gatiónak jó neve és tiszteletreméltó életmódja E
révén fűződött, Ez a vonzalom lehetett oka,
hogy a somogyi Szent-Egyed-apátságot a (
flaviavölgyi Saint-Gillesből népesítette be és
hozzá erős kapcsokkal csatolta.
Szent-László kirdly kegye kiterjedt még
az ősi pannonhalmi apátságra is; hiszen
itt országgyűlést tartott, De meg Pannon¬
halmanak (1083—1085) éppen Szent-István /
és Szent-László király, a királyi herczegek,
főpapok, ispánok és mások adománya ré¬
vén, a díszes egyházi tárgyak, ékszerek és
könyvek egész sokasága van birtokában.
Szent-László király úgy akarta, hogy
a benedekrendi apátok az alatt a püspök