Oldal 273 [273]
egyesítsék és érvényesítsék a nemzet erőit,
s a megaláztatások után felelevenítsék a
keleti küzdelmek iskolájából hozott ősi eré¬
nyeket: az 6nbizalmat, fogékonyságot és
józanságot.
A gondviselés e férfiakat is megadta a
nemzetnek: a pogány Géza, majd a keresz¬
tyen István. személyében, Új Árpádok ők,
sok tekintetben méltó másai a honszerző¬
nek, új megalapítói, fovabbfejlesztdi_politi¬
kájának, hazájának, dinasztiájának, Amaz
a szükséges erős, kiméletlen átmenet; emez
a kívánatos korszerű, jámborabb befejezés,
A régi helyes utat törik tovább, melyre
maga a szabad nép, az első-fejedelemség
k: Árpád felemelésé
narában lépett. Megzabolázzák, majd meg¬
semmisítik a törzsfőnökök külön politikai
hatalmát; s ezzel elhárítják az akadályt a
hai
k pilla¬
kialakuló középkori magyar állami és nem¬
zeti egység elől, melynek aztán a keresz¬
tyén vallás, királyság és kultura egyszerre:
adja meg a felfrissítő erőt és a külső te¬
kintély nimbuszát E két nagy Arpad kere¬
kiti ki ősatyjok legkíválóbb alkotását, az új
haza területét is, melynek egyesítő hatása
csak most kezd igazán nyilvánulni, nem
csupán természetes határainak összefoglaló,
védő erejében, hanem a kérésk
sajnos — belül is idegen környezetnek kijó¬
zanító, mérsékletre és összetartásra intő ha¬
tásaiban ís.
S a nép megérti ezt a nagy fordulatot.
Az Árpádi egyensúly, közkormányzat és
nemzet között újra helyreáll s egységesen
munkálhat tovább. Nemzet és fejedelme vé¬
delmi állásba helyezkedik, majd végkép
helyhez köti magát, tömörül és alkalmaz¬
kodik. Ellenségnek gyönge, de baráttá ido¬
mítható új környezetével, s az emelkedő
önérzetű, műveltebb Nyugattal szemben egy¬
szerre mutat rendkívüli fogékonyságot, és
saját lényegéhez: nyelvéhez, hazájához és
nemzeti egyéniségéhez való hű ragaszko¬
dást, Így válik bent a hazában a sok szláv
fogalom, szó és helynév az ő tudásának
a rettegett besenyő és kun, az Al-Duna men¬
vagy épen létüket is elvesztették,
sülését, az alkotások szerzdjéket, s a nép
tettei a vezért,
Nem Attila vagy Batu ő, a ki az egész
kíván, hazát szerezni; a maga módja szerint:
egyszerre karja és esze erejével, fegyverrel
főkép, de csellel, hadi és politikai taktiká¬
val ís.
Kormányzó és vezéri képességeket mutat,
mikor ennek a lobbanékony, önérzetes, szét¬
húzó, sőt szökdöső népnek erejét egy kéz¬
ben tudja tartani és egy czélra irányítani;
böles, hogy mint az új egységes vezéri
hatalom első viselője, a nép és vezérei sza¬
a czélra szükséges; s vitéz. hogy ily csupa
hadi népnek mintájává, ellenségeinek urává
lehet. A legnehezebb körülmények kö
áttekinti a politikai és hadi területet; ketség¬
beesett helyzetben erős elhatározásokat vált
ki, nagy gondolatokat, melyeket nagy tettek
követnek. Így kapcsolódik a történelemben
az ő dicső nevéhez ama három legmaga¬
dok, a magunk nyelvén, az 6 nemzetségérol:
magyar államnak, magyar
magyar hazának nevezünk. Ez az ő, dícső
utódai által kifejlesztett és biztosított, immár
a második ezerév magyarjainak gondjaira
bízott drága ő
sége.
S a krónikák regés hagyománya, száza¬
dokkal később magáévé teszi e történelmi
felfogást; de egyszersmind naivul ki ís szí¬
nezi és ki is bővíti azt. A mithosz lenge
ködébe burkolja s énekbe foglalja a hon¬
foglaló vezérnek egyszerre vitéz és józan,
vakmerő és ravasz alakját, a ki az új haza
Jóldje mint régi örökségét, fegyverrel és
r déssel keríti h Egyszersmind
=
anyagi és szellemi életének, — sok szláv
néptoredék az ő népességének részévé; vi¬
szont így lesz maga Árpád népe, mint ma¬
gyar, végkép urává ennek a kerek hazá¬
nak; mialatt keleti társai: a hatalmas bol¬
a szentség nimbuszával övezett ősmagyar
a kinek ősnemzetségében, mint egyetlen köz¬
pontban, minden dícsőség fénye, minden ősi
jog ereje egyesül.