OCR Output

ván szijak diszitésére szolgáltak. Ritkábbak
szijak végeire való fémlemezek. Néha
díszesebb csattokat ís leltek ezüstből vagy
sárga fémből. Voltak áttört művű fémko¬
rongok vagy trébelt művű diszkorongok is.
Ezeket a mell táján hordhatták.
Sajátszerűek a bogláros ékszerek és a
velők járó szijvégek. Az aljukon látható

szögek nyilvánvalóvá teszik, hogy szíjak

díszítésére szolgáltak, Sok lovas-sírban ta¬
láltak ily ékszereket, melyek tehát a hon¬
foglalók izlésének legjellemzőbb és legsü¬
riibben szereplő tanusdgai.

© var-Dembkéhegyen, a tokaji kinesben, Tolna

szerek kerültek elő, A felső tag meg volt
erősítve a ruhán, az alsó nagyobb tag
szabadon lógva csüngött le róla. Lovas

úgy látszik, a honfoglalók is éltek velök,
nemcsak alattvaldik, kiknek a sírjaiban
számos esetben találták.

Az ékszerek a nemes drágakövek pom¬

páját nélkülözik, zománczot ís hiába keres¬
nénk rajtuk. Az öntés, trébelés vagy pré¬
selés, sodronyhuzds, bőrtűs munka hasz¬

értelmű csecsebecsét hordta, maga is már /
keresztény hitet vallott-e és azért vitte az

életében mindig magával hordott csiingét

a sírjába is; avagy csupán mint értékes
ajándék, talán mint emlék, Chersonból avagy
Bizánczból került-e birtokába? Ki tudná
megmondani? Épúgy vagyunk egy más

ülő czápafoggal. Ez valahol tengermelléki
útján kerülhetett az elhunyt birtokába, vagy
talán oly amulettszerű ékszer volt, minők¬
kel vándor ékszerész babonás vevői képzel¬
mére hatott, Tulajdonosa talizmánul hordta
magával életében s a sírba is követte őt a
czápafog.

A bezdédi tarsoly-lemezt közepén két¬

ségtelenül bizánczi idomú kereszt díszíti,
A keresztény hit jelvényét a vitéz nem ok
nélkül véseti tarsolyára; s ha valaki e jel ©

hogy a bezdédi lovas sírban nyugalomra
téi

5 honfoglaló vitéz keresztény volt, e föl¬
tevést nem lehet mereven visszautasítani.
Mert nem e hazában érintkeztek az ősök ?
legelőbb a bizánczi kereszténységgel, :

A nagyszentmiklósi kincs keletkezése a

nálatos, az aranyozás és vésés szerényebb
fokú műveleteit mutatják és egészökben
népies ötvösség eredményei lehetnek. Je¬
©) lentékenyebb remekműveket rejtő síroknak
és kincseknek is kellett létezniök, de azokat

a jövő tartogatja szerencsés kutatók számára.

A jövőtől azt is remélhetjük, hogy olyan

© másik irdnyban az ősök lelkületébe is en¬
veltségük rejtekéről, vallási félfogdsukrél,
vagy babonás hiedelmükről is fognak egyet¬
mást hírül adni. Csupán két szerény tárgy
engedi sejtenünk, hogy nem hiuságból
hordta testén egykori birtokosa, hanem
) mert valami rejtett természetfölötti hatást
várt tőle. Mind a kettő füles csüngő. Pilini
sírban leltek egy gomb-félét, melynek fél¬
gömbű foglalásának nyilását bizánczi föl¬
iratot mutató lemezke borítja, A fölíratot
) bevert betükkel oly ötvös készíthette, a ki

“maga sem tudván olvasni, hibásan másolt
Krisztushoz intézett fohászfélét, a milyene¬
ket bizánczi ólombullákra s egyéb tár¬

korát néhány ékkel meg¬

tulajdona volt. De tekintve, hogy hazánk
mánya is lehetett s a jövő rejtélye, vajjon

vésett rovásos szóknak és mondásoknak
nincs-e mégis valami közük a zsákmány
utolsó birtokosához, a ki magyar is lehetett
és a kire vonatkozhattak eshetőleg a még
megfejtésre váró rovások is,

ONFOGLALÓ őseink hagyaté¬
B kának rövid jellemzésében leg¬
inkább a lovas sírok tartalmára
voltunk tekintettel, Ez alapon lehetett az ő
holmijukat a hazában élő kortársaik hagya¬
tékától elkülöníteni. Annál több szükség van
néha szorgos körültekintésre, mert a hon¬
foglalók nemcsak új hazájukban jutottak a
szlávság kellő közepére, hanem korábbi

oroszországi lakóhelyeiken is sűrün érint¬

: