OCR Output

közt az első, nemes származású, bölcs, s a
ki mégis az utána következő vajdát, ille¬
tőleg ennek fidt ajánlja vezérnek, mert

ő már tehetetlen. Igaz, a vezi választás
itt más jelentőségű volt, és szakítást jelen¬
tett a régi rendszerrel. Annyit azonban ez
a példa ís mutathat, hogy a két fejede¬
lem alatt nem kell okvetlenül az elpuhult
kényurat és ennek tényleg uralkodó nagy¬
vezérét látnunk. A bonyolódottabb és öre¬
gebb keleti czivilizáczió embere ilyen két
fejedelmet gondolhatott ott, a hol még a
politikai élet friss erői hasonló alakulást
meg nem engedhetnek.

Ha az arab-perzsa írók politikai tudési¬
tásait nem vesszük szigorúan a kifejezések
szerint, hanem azoknak értelmét a nagy¬
hitelességű bizánczi kútfők, külöi
megbízhatóbb forrás, Konstantin alapján
keressük: talán mondhatjuk, hogy a két
fejedelem közül az egyik a rangban első
törzsfő, a ki vagy a kinek családja méltó¬
ságár valamikor fővezérséggel szerezhette ;

sen a leg¬

a másik a harczban uralkodó fővezér.

Lehet talán utalni ítt még arra is, hogy
Konstantin szintén ismer a nagy-fejedelmen
kívül még kér fejedelmet (gülász és kar¬
kász), a kik közt hasonlókép van rangsor,
de a kik szerinte már bírói működést fej¬
fenek ki. Vajjon ezekben a fejedelmi mél¬
tóságokban nem szemlélhetjük-e valamely
késői maradványait a régi törzsfői rang¬
sornak, melyet a főnökséghez fűződő fő¬
vezérség szerzett meg valamikor az illető
törzseknek?

Jogis szempontból az arab-perzsa kútfő
csak a fenti avagy más értelmezéssel tart¬
ható fenn, máskép megdől az erősebb kút¬
főkkel szemben, s nem nyujt a jogtörténész¬
nek mást, mint két tires nevet, a melyet,
hogy tartalommal megtöltsön, előbb ki kell
forgatni helyéből, sőt még eredeti alakjá¬
ból is, vagy végkép eldobni, mint teljesen
hasznavehetetlent.

Legutoljára hagytuk a magyar kr.
előadásának ismertetését Minél drágább
nekünk az a mondavilág, a melyet . a ma¬

sában, duzzadó erejének heviiletében, annál
inkább érezzük a nehézségeket, ha a valót
akarjuk megtalálni, Pedig ott rejtőzik a
történelem a eparasztság csalfa meséiben
vagy a hegedősök csacska énekében.
Hiába szól ezek ellen a Névtelen jegyző;
ő is akkor nyujtja a legértékesebbet, ha a
nemzeti hagyomány őrzőinek szavát jegyzi
fel számunkra. Hol hagyjuk el a való vi¬
lagot és hol kezdődik a költészet birodalma?

Hiszen észrevétlei

jutunk az egyikből a
másikba. Mégis, nekünk, a kik nem éveket,
neveket és háborúkat keresünk, hanem intéz¬
ményeket, a melyek sokkal tovább élnek,
mint a hős, az egyes — talán könnyebb lesz
a kutatás útja. A jog, az ősi örökség val¬
tozatlanul marad fenn a nemzedékek vál¬
takozásával, s erejét a krónikás is érzi.
De nézzük, mit mond Kézai Simon mes¬

ter krónikája az ősi magyar alkotmányról.

A hunok (a krónika a magyarral egy
népnek veszi) Scythiában, mely a kormány¬
zásra nézve három országra oszlik, s 108
nemzetség szerint 108 tartományból áll,
egybegyiilekezve, hat kapitányt (capitaneos)
azaz vezért (duces) vagy fejedelmet (prin¬
cipes) választottak, hogy együtt egy szivvel¬
lélekkel nyugaton foglaljanak maguknak
tartományokat, Egy birót (rectorem) is vá¬
lasztottak, Kádárt, a Torda nemzetségből,
hogy biráskodjék az egész sereg felett,
intézze a perlekedők ügyeit, büntesse a go¬
nosztevőket, tolvajokat és rablókat. Úgy
azonban, hogy ha a biró túlságos biinte¬
tést szab, a község, a gyülés az itéletet

megsemmisítheti, s a helytelenül eljáró kapi¬
tányt és bírót leteheti.
Midén <visszatértek a hunok», vagyis

mikor a magyarok jönnek be Pannonidba,

hét seregre oszlanak, még pedig úgy, hogy
a századosokon és tizedeseken felül mind¬
egyik seregnek egy kapitánya van, a kinek
mint vezérnek (duci) egyformán engedel¬
mességgel tartoznak. A kapitányok közt
Árpád, Álmos fia, vagyonban gazdagabb
s hadban hatalmasabb. Ő az első, a ki
hadával áthatol a ruthének havasain, s ő
üti fel táborát legelsőbben az Ung vizénél
A dj aztán lakhelyet és szállást

gyar szellem első irodalmi szárnyi
hozott létre, s minél jobban eee
az ifjú nép képzeletének színes csapongd¬

választanak magoknak, s a többi nemzet¬
ség ís ott választ, a hol neki tetszik.