OCR Output

kalap alá fogása, közös névvel nevezése
igen régi keletű eljárás. A hajdani görö¬
göknek barbár volt minden külföldi, s a
rómaiak is barbároknak nevezték mind¬
azon népeket, a melyeknek nem volt görög
k. A skutha név
alatt az ókorban egy sereg különféle éfjaki
nomád népet foglaltak össze. Mámbérynál
olvassuk, hogy ca XII. és XIII. században
a moszlim világ Európát s lakóit csakis
frends vagy efrends gyűjtőnéven ismerte,
mely tudvalevőleg a Nagy Károly alatti

vagy római miiveltsé

volt magának útat törni, melynek egy új
ból Pannonia tarka¬

haza alapítása cz
barka népcsoportjait előbb le kellett győz¬
nie, mely végre déli és nyugati rablóhad¬
járatai következtében az akkori Európa
előtt félelem és remegés tárgya volt, hogy
ez a magyar nép a békeszerető, halászat¬
és menyétvadászattal foglalkozó ugoroknak
egy ágról szakadt édes testvére? Meg nem
foghatjuk, mikép volt lehetséges szem elől
téveszteni, hogy az államalkotó és harczias
szellem, melynek a magyarok sikereiket kö¬

önhetik, kat az őket

frank birodalomra
tiából vevé eredetét. (2) De ehhez nagy
logikai botlással azt teszi hozzá : sÍgy áll¬
hatott a dolog Konstantin és Leo idejében
is a törökökre nézve, s ez lehet egyedüli
oka (2) annak, hogy az akkoriban még is¬
meretlen magyarok az őket megillető (?)
turk gyűjtőnevet nyerték." Helyes okosko¬
dással inkább azt kellene következtetni, hogy
a turk név a frendzs- vagy efrendzshez
hasonló gyűjtőnév lehetett, a melyet külön¬
féle, de körülbelül ugyanazon tájakon lakó
s valami tekintetben egymásra emlékeztető
népfajokra alkalmaztak, Es nem is én mon¬

dom, hanem Peschel Oszkár, a híres geo¬

grafus mondja, hogy a középkorban a törö¬
kökön azt értették, a mit a régiek a skythákon,

béry is
azt mondja, hogy sa Volga és az Ural keleti

1. i, nomád népeket, (3) Maga Vai

és délkeleti részein tartózkodó népelemek
már Zemarchus küldetése idején a etöröks
gyűjtőnéven valának ismeretesek. (4) S ha
hozzáveszszük még azt, hogy Ibn Roszteh,
Gardézi és El-Bekri a levediai magya¬
rokat madzsgraroknak nevezi, a német kút¬
fők ungri, ungarus, ungarius, hungrus, a
szlávok pedig ugri néven emlegetik a mi
eleinket : akkor arra a meggyőződésre kell
futnunk, hogy a turk nevezet a magyarok
ethnikai mivoltára nézve éppenséggel sem¬
mit sem nyom a latban,

A második erősség az, a mely Vámbéry¬
nak következő szavaiban van kifejezve:
sMéltán kérdezhetjük, hogy a mondottak
után akadhat-e még valaki, ki azt állítja,
hogy a magyarok népe, mely a vitézségre
hozzá hasonló besenyőkkel vívott nem egy
harcz után azon kornak néptolongdsa ké¬
zött a Volgától egészen a Dunáig képes

mely fo
környező idegen népelemek közt biztosította,
csak oly intézmények, erkölcsök és szoká¬
sok kifolyása lehet, melyek egy kóbor élet¬
módot folytató, állattenyésztő és a pusztán
lakó társadalomban gyökereznek, nem pe¬
díg egy oly társadalomban, mely patriar¬
khális elzárkózottságában folyói és erdői
határain. belül megmaradvan, soha egy
tettre

nagyszabású, — hősies
HI

magát el nem szánta, ,, Bátran azt mond¬
hatjuk, hogy Árpád serege csak oly nomád
elemekből állhatott, melyek hasonlóan a mai
turkománokhoz és kirgízekhez, már a tár¬
sadalmi alkotmányukat éltető szellem által
voltak képesítve azon főladatra, melyet oly
fényesen megoldottak. A mint a szárazföld
belsejében lakó emberből csak ritkán válik
íó hajós, valamint a síkság lakója nem
igen alkalmas a hegymáfjásra, ép oly ke¬
véssé nőhette ki magát a finnugor szár¬
mazású ember sajátságos életmódjával har¬
ezossá és világhódítóvá, A történetben leg¬
alább nem lelünk ilyen saltus-t ín natura,
ép azért kellett a Pannoniát meghódító ma¬
gyarok zömének egy nomád török-tatár
törzshöz tartoznia s (5)

E lendületes beszéd veleje nem egyéb,
mint a fejlődés és a hanyatlás lehetősé¬
gének tagadása, A magyarok legközelebbi
nyelvrokonai, a vogulok és az osztjákok most
csakugyan békességes haldfok és vadáfjok.
Jgaz ugyan, hogy nemcsak holmi menyétféle
apró állatokra vadáfinak, hanem medvére
is, de azért mégis csak békességes emberek.
Azonban ebből korántsem következik az,
hogy mindíg békességes emberek voltak.
S még ha mindíg azok lettek volna is,
ebből nem volna szabad következtetést vonni