De ki mondja meg, hogy miből lesz hiba, és miből képi eszköz?
Manapság megfigyelhető, hogy egyre többen foglalkoznak
a hibával. Talán annak köszönhető ez, hogy napjainkban
egyre könnyebben elkészíthető egy technikailag helyes kép?
Jacques-Henri Lartigue - 1913-as Le Grand Prix A.C.F. című
képén egy versenyautót láthatunk, ami technikai értelemben hi¬
bás kép, hiszen torzulást láthatunk rajta, viszont ez a sebesség
érzetét adja. Állíthatunk-e olyat, hogy a képhiba nem mindig
rossz?
Mindig inspiráló egy közös alkotói csoportban a munka végén
összesítve szemlélni, hogy mennyi-mennyi megközelítési mód
merül fel teljesen sajátos, egyedi viszonyrendszerrel egyetlen
hívószó kapcsán. Összegyűjtöttük a hibákat, és egyéni szem¬
pontok szerint feldolgoztuk azokat. Ahogy boncolgattuk ezeket
a jelenségeket, közelebbről megismertük jellemzőiket, ezzel ár¬
nyaltabb képet kapva a médiumról. A kontextusváltás indokoltá
tette a léptékváltást, ezért a hiba kiemelése érdekében a képek¬
be belevágtunk. Alább láthatók kísérleteink eredményei.
Bátorítunk mindenkit, hogy ne féljen hibázni!
A szerzők a Metropolitan Football Clubb játékosai: Borsos Mátyás, Greskovits András, Lázár Dóra, Pekár Áron, Szabó Levente,
Szabó Zsófia, Vida Szabolcs
Szabó Levente: Fotók befogadásánál a témára koncentrálva hajlamosak vagyunk elfeledkezni a hordozófelületről. Aki nem ismeri
a fotózás folyamatát, azt könnyen becsaphatja, hogy a fotográfia médiuma átlátszó. A hagyományos képeknél ez nem merül fel.
Salvador Dali kecses lábakon járó elefántjairól senki nem gondolja, hogy pontos biológiai ábrák a legnagyobb szárazföldi emlősál¬
latról. Erre utalva felerősítettem a képzajt, ezzel láthatóvá téve a fotográfia - sötétben megbúvó - sajátosságát. A fotó részenkénti
betöltését mutató életlen réteg szintén látható a képeken, hiszen arról sem feledkezhetünk meg, hogy a digitális fotó legkisebb
alkotóeleme a pixel, melynek lényeges tulajdonsága a négyzet forma. Ez akadályozza meg a teljes színátmenetek létrehozását, bár
a (kitudja meddig) növekvő felbontásnak köszönhetően ez szabad szemmel érzékelhetetlenné válik.
2017 / 2. - TRIPONT FOTO VIDEO MAGAZIN - 105