OCR Output

Az energiafelhasználáson van mit javítani, de bizony a tükrösök
"nagyképűsége" meglehetősen alább hagy, ha a specifikáció vizsgálatakor
stabilizátorra terelődik a szó! Engedjenek meg egy kis személyes
tapasztalatot: "számos rendezvényt fotózok, köztük esküvőket is egy
közismert és népszerű full frame-es géppel, fix, fényerős optikákat
használva. Gyakorta tapasztalom, hogy már 1/125-ös záridőnél is
végzetesen bemozdul egy-egy templom belsejében készült fotó, hiszen
semmi beépített stabilizátora nincs a híres-neves (sic!) masinámnak!" Ezzel
szemben a Panasonic csodafegyvere 5 tengelyes stabilizátort kapott, amit
kiegészít az objektívbe épített stabilizátor is, így kettős mechanizmus véd
az idegesítő bemozdulás ellen. Ez a szisztéma olyannyira elkápráztatott,
hogy amióta nálam vendégeskedett a Lumix menő kis fényképezője, azóta
minden egyes esküvőnél, rendezvénynél eszembe jut, hogy akár 4-es (I!!!)
záridőnél is tökéletesen éles bemozdulásmentes fotót kaphatnék, ha az

enyém lehetne ez az idei fejlesztésű kamera!

Képminőség

Induljunk ki abból a hipotézisből, hogy a kisebb érzékelő miatt
zajosabb, rosszabb textúrájú, kevesebb dinamikával rendelkező
képeket fogunk kapni, mint mondjuk egy APS-C szenzoros
fényképezőgép esetén kapnánk! Nos, akkor először nézzük
csak meg az ISO szempontjából!

Kibővítve 100-tól 25 600-ig használhatjuk az érzékenységet. Ami
engem keményen meglepett, hogy ISO 3200-nél is kifejezetten
finom textúrájú fotókat kaphatunk, sőt 6400-as érzékenységnél
is meglepően éles, kis zajterhelésű felvételeket készít kamera!

Az alábbi fotót 3200-as ISO-val lőttem és abszolút kielégítő a
minősége:

Sajnos rövid ideig volt nálam ez a Lumix, de azt megállapíthattam
a kezelése kapcsán, hogy a kissé föléexponált a nyers fotókat
jobban lehet szerkeszteni, mint az alexpósabb képeket. Ugyanis
az aláexponált kép korrekciója során (a Photoshop Camera Raw
szoftverében) lilás elszíneződést mutat az árnyékos helyeken:

Mindezek mellett a zaj is észlelhetővé válik egy +2 EV-s korrekció
után. Ha kevés az árnyékkal fedett rész, akkor az alulexponálás
is szebben korrigálható, akár +3 EV-vel is!

Túlexponált képek esetében azonban a zaj csak minimális
lesz, ha korrigáljuk a fotót. Például az itt látható, ISO 12 800¬
on (!!!) készült felvételnél is látszik, hogy nincsenek "kóros
elváltozások" a megfelelő szintre való beállítás után:

Az expozíciót -2 értékkel csökkentettem és így is tökéletes
képet kaptam:

Mindebből észrevehető, hogy még ilyen magas ISO-nál is
szép textúrájú, tökéletesen használható képet készít, de azért
kerüljük az alulexponálást, mert ilyen magas érzékenységi
tartományban még hatványozottabban jelenik meg a lilás
elszíneződés.

Igazán meglepett, hogy a radikálisan túlexponált nyers
fényképek is pazarul korrigálhatók, akár -3 EV értékkel is
Camera Raw-ban:

Mindent összevetve kijelenthető, hogy a túlexponálást jobban
bírja a tesztelt Lumix, mint az alexpós, árnyékos területek
korrigálását. Sőt a magas ISO-nál is inkább ajánlatos kissé
fölé lőni az értékeinket - minthogy otthon a számítógép előtt
szívjuk a fogunkat, hogy az alulexponált fotót korrigálva erős
zajoskodással találkozzunk!

Az említett RAW képek mindig 4:3-as képarányban (5184x3888
pixel) kerülnek rögzítésre, míg a JPG-ből választható 1:1-es, 3:2¬
es és 16:9-es is számos minőségi beállítással kombinálva.

100 - TRIPONT FOTO VIDEO MAGAZIN - 2017 / 1.

A fejezet elején felvázolt hipotézis nagyrész megdőlt, hiszen
magas ISO-nál is szép, elviselhető zajterhelésű fényképeket
készít, a dinamikatartománya is jó, ha kerüljük a túlzott alexpót
ott, ahol árnyékos részek is vannak.

Ezek után szeretném kiemelni, hogy a masinába nem építettek
aluláteresztő szűrőt, így képeink még élesebbek lesznek, amit
csak erősíthet a Leica által fejlesztett profi objektíveknek a
képminősége is!

Videó

Szerintem sok videográfusnak megdobogtatja a szívét a
kamera specifikációja, különösen úgy, hogy 4K-s üzemmódban
semmit sem veszít a látószögéből, mint más gyártók termékei.

Felvételkészítéskor lehetőségünk van mp4, MOV formátumú
4K mozgóképeket vagy teljes, nagyfelbontású az AVCHD
szabvánnyal kompatibilis mozgóképeket létrehozni. Ha külső
mikrofont nem csatlakoztatunk hozzá, akkor is a hangot
sztereóban veszi fel.

A kreatív videó opciót választva az ISO érzékenységet és
többi fontos paramétert magunk állíthatjuk be, míg a többi
üzemmódban automatikus beállítással kerülnek rögzítésre.

Sok videósnak nagyon jól fog jönni, hogy megszakítás nélkül
folytathatja a felvételt még akkor is, ha a fájlméret túllépi a 4
GB-ot, igaz a mozgókép fájl több részre osztódik.

AVCHD esetében 59,94, 23,98 és 50-es képkockasebességgel
1920x1080 pixel méretben tudunk mozgóképet készíteni.
MP4-et és MOV-ot kiválasztva 23,98, 24,00, 25,00, 29,97, 59,94
képkockasebességgel 3840x2160-as és 1920x1080-as pixel
felbontással.

Időkódot is rendelhetünk a felvételeink mellé, ha nem MP4-ben
videózunk.

A profi videósok nem hagyatkoznak az automatikus
élességállításra,pedigtehetnék, mert követőfókuszmechanizmusa
jól végzi a dolgát!

A dinamikatartományt is megvizsgáltam a röpke együttlétünk
alatt és kifejezetten jónak ítéltem meg:

Mivel sokan azért használnak 4K-t, hogy szépen lehessen
digitálisan variózni és slider-ezni, nekik bizonyára fontos
információ az, hogy a videóba bátran nagyíthatunk, ugyanis
szép a vonalélesség és a moiré hatás sem észrevehető vagy
zavaró (ugye az AA-szűrő kiiktatása miatt), a képminőség pedig
tökéletesen megengedi a digitális zoom-ot.