A digitalizálás révén megnő az emberiség tudásszintje. Ami
ugyanis digitalizalva van, az könnyen kereshető, elemezhető,
megosztható. Hatalmas felismerések fognak következni abból,
amikor egymásról ,nem tudó" digitális tartalmak összekapcso¬
, lódnak majd. Ez akár mesterséges intelligenciával is segíthető.
Csak egy példát említve: van a Magyar Tudományos Akadémi¬
ának egy olyan elképzelése, hogy a magyarok nem hosszas
népvándorlással kerültek a Kárpát-medencébe, hanem egy em¬
beröltő alatt. Ez az elmélet úgy született meg, hogy a tudósok
felfigyeltek egyes, ukrán és orosz múzeumokban őrzött műtár¬
gyak fotójára.
Szeretem idézni Horváth Iván, egy információelmélettel is fog¬
lalkozó irodalomtudós mondatát: az emberiség kultúrája akkor
-lesz biztonságban, amikor minden gyerek zsebében"ott lesz a
világ kanonizált tudása bedigitalizálva. A mostani ismereteink
szerint ez nincs messze. A tárhely egyre dinamikusabban lesz
egyre olcsóbb, és a korszerű tárolási technikákkal ellenőrizhe¬
tően biztonságban vannak az adatok. Az a 2-20 petabyte, ami a
világot le tudja írni, a 2020-as évek végére már zsebre vágható
lesz.
Hogy halad a kulturális értékek digitalizálása nálunk és a nagy¬
világban?
Külföldön nagy tempóban zajlik. Hatalmas professzionális la¬
borokban digitalizálják a világot, a bolháktól egészen a hatal¬
mas festmények különféle spektrumú lefényképezéséig. Félté¬
kenység és tartalomféltés nélkül a legjobb minőségben teszik
közzé az anyagokat a világhálón. És ettől nemhogy csökkenne,
hanem nő a fizikai gyűjtemények látogatóinak száma. Aki meg¬
nézett digitálisan egy van Gogh-napraforgót úgy, hogy látta még
a festékcsikokat is, az ecsetvonások dinamikáját, az élőben is
látni szeretné.
Magyarországon egyelőre inkább mostoha a helyzet. A gyűj¬
teményeknek kevés a pénzük, és ha van, gyenge minőségű
eszközökre költik. Az eszköz, a tárhely, a kiképzett szakember
mind hiányzik. Jobb lenne területi szinten létrehozni digitaliza¬
ló laborokat. Ebből adódóan kevés kutatható minőségű anyag
születik, és azokat sem osztják meg. Gyűjtemények deklarálják,
hogy a feladatuk nem a digitalizálás, hanem a tárgyak gyűjtése.
Azaz ha egyszer beázik a raktár, akkor az információ elveszett.
Soroljam a példákat akár csak az elmúlt évből? Nem lehet nem
digitalizálni.
szerző: Cziglényi Boglárka 3
www.kulturalisoroksegdigitalizalas.hu
Aranyozott Buddha a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeum
gyujtemenyebdl
edés ja HOPP oe it fd IA Sing ¥