OCR Output

Sokszor hallani"a digitalizálás kifejezést mostanában, de mit
jelent pontosan?

Gyakori tévedés, hogy a műtárgy lefotózását azonosítják a digi¬
talizálással. Ha egy múzeum vagy gyűjtemény fényképet készít
egy műtárgyról, az általában valamilyen konkrét célra történik,
pl. egy kiállítás promóciójához vagy a webre. De sajnos sokszor
azt gondolják, hogy ezzel letudták a digitalizálást is. Csakhogy
digitalizálásnak azt a felvételkészítést nevezhetjük, amely az
adott korban rendelkezésre álló legjobb technológiával és le¬
hető legnagyobb odafigyeléssel készül, archiválási és kutatási
céllal.

Akkor beszélhetünk digitalizálásról, ha eredményeképpen a mű¬
tárgy vizuálisan kutathatóvá válik. Műtárgy alatt egyaránt értek
festményeket, térplasztikákat, textíliákat, épületeket... vagy
akár egy bolhát a rovargyűjteményben. Bármit, amit a jelenlegi
kultúránk értéknek tart. A digitalizálás ezeknek az értékeknek
a megőrzését is biztosítja, hiszen a digitálisan megörökített
állapot akkor is megmarad, ha mondjuk tűzben elég az eredeti
festmény.

Mennyit mutat egy igazán jó minőségű fénykép a műtárgyból?

Egyszer digitalizáltunk egy hímzett kárpitot. A képen az anyag
szövése és a hímzéstechnika is megfigyelhető. Sőt, amikor utá¬
na tüzetesen megnéztük a képet, találtunk egy pókpetezsákot
is a szöveten — azonosítható lenne a pókfajta, olyan jól látszik.
A legmodernebb technológia ma már olyan felbontást és rész¬
letességet tesz lehetővé, hogy pontos információt kapunk az
anyag konkrét állapotáról, pl. arról, ha gombásodik, kártevők
támadták meg. Ki tudja, hogy sok idő elmúltával ez milyen kuta¬
tásokhoz lesz értékes információ? De már a jelenben is felhasz¬
nálható, restaurálási céllal.

A képrögzítésen alapuló digitalizálásnak ez a nagy, járulékos
előnye: például egy könyv befotózásakor nemcsak a könyv
tartalmát, tehát a szöveget őrizzük meg, hanem arról is marad
információnk, hogy milyen anyagra és milyen technikával volt
nyomva. Így nemcsak a történészek és nyelvészek fogják ér¬
dekesnek találni az adott könyvet később, hanem a papír rost¬
szerkezete miatt a nyomdatechnika, a papíripar szakemberei is,
vagy akár a biológusok.

Azért a műtárgyat magát is meg kell őrizni, már csak a kémi¬
ai-fizikai kutathatóság érdekében is.

Igen, és ebben a megőrzésben is komoly szerepe van a digita¬
lizálásnak. Ugyanis ha kutatható minőségű digitális állományt
hozunk létre, akkor sokkal kevesebbszer kell majd utána kézbe
venni az eredeti tárgyat. A napi használat veszélyezteti a mű¬
tárgyat, a régi iratokat, könyveket. Egyetemi könyvtárakban
gyakori helyzet, hogy régi jegyzetekből, rajzokból csak egy-két
példányuk van. De mivel azok a tananyagba tartoznak, sokat
forgatják őket, és rohamosan mennek tönkre. A digitalizálás ezt
azonnal megoldaná, és a tanulók is könnyebben hozzáférnének
az adott könyvhöz.

Ráadásul a digitalizalas során a már megfakult részeket fel le¬
het erősíteni, ki lehet javítani a láthatósági problémákat, azaz
könnyebben lesz befogadható az információ. Sőt, kutatási cél¬
lal sokszor olyan részeket is láthatóvá lehet tenni, amelyeket
felülírtak, kikapartak, vagy ami elmosódott — néha még normal
spektrumú felvételeken is.

Milyen technológiák állnak még rendelkezésre a kiemelkedő
minőségű fotografáláson kívül?

Digitalizálás alatt általában a látható tartományban történő
felvételkészítést és annak a feldolgozását értjük — és a feldol¬
gozás kulcsfontosságú. Ugyanis az elkészült képeket nagyon
sokféleképpen lehet felhasználni és információval gazdagítani.
Ma már olyan elektronikus könyvtárak léteznek, amelyekben a
dokumentumok teljes szövegében és a hozzájuk tartozó meta¬
adatokban is lehet szövegalapon keresni. A képfájlokhoz hozzá
lehet kapcsolni a rendelkezésre álló információkat. Például ha
egy rajzhoz már készültek tanulmányok, léteznek hozzá hivatko¬
zások, azok mind összekapcsolhatók a digitális térben.

Vagy például térbeli hatást keltő virtuális anyagot lehet létrehoz¬
ni, hogy olyan szögekből is megnézhessük a műtárgyakat, ame¬
lyekből még soha. A 3D-felvételek készítése időigényes, és meg¬
felelő technológia kell hozzá, de sose látott élményt nyújtanak.
De hogy egy kifejezetten kézzelfogható felhasználási módot is
említsek: a bedigitalizált térbeli tárgyakat, például faragványo¬
kat újra elő lehet állítani 3D-nyomtatóval vagy CNC-marással.

2017 / 1. - TRIPONT FOTO VIDEO MAGAZIN - 85