OCR Output

Honnan rohansz most és hová?

A Capa Központ viszi ki egy kiállításomat Lengyelországba, azt
készítem elő, illetve kampányt fotózok egy mobilcégnek. Ez is
dokumentarista jellegű fényképezés, a cég mindennapjait mu¬
tatom be. Napra pontosan 10 év után váltam el idén a HVG-től,
ahol eddig fotóriporterként dolgoztam. Az, hogy megtehettem,
annak köszönhető, hogy végig vállaltam ehhez a kampányhoz
hasonló munkákat is. Ezt gyönyörű magyar kifejezéssel ,ma¬
szekolásnak" hívják. Van valami felhangja ennek a szónak, mint¬
ha trabantszerelésről lenne szó, de valójában azt jelenti, hogy
megbízott fotósként alkalmazott fotográfiát végeztem. Rendez¬
vényekre és kampányokra kérnek fel. Jó része nem látványos
dolog, de biztosítja azt a kényelmes létet, ami mellett tovább
csinálhatom a dokumentarista munkáimat.

A kisgyereked miatt is váltottál, gondolom.

Igen, ő volt a katalizátora az átrendeződésnek. A sajtó a min¬
dennapi rohanásról szólt: bármikor jöhetett a telefon a kérdés¬
sel, hogy hol tudok lenni az országban pár órán belül. Most az
van, hogy ha kapok egy e-mailt, akkor egy-két napon belül el kell
készítenem a fotókat. Ugyanis továbbra is folytatom a riportfo¬
tózást: a New York Times-nál és a Bloombergnél én viszem Kö¬
zép-Európát. Ha emellett megtartottam volna a HVG-t is, akkor
a gyerekemet már nem láttam volna. De így is többet dolgozom,
mint előtte, sok minden jött be egyszerre. 4-szer voltam Szlová¬
kiában az elmúlt hetekben a New York Times megbízásából, és
éppen tárgyalok a Fesztiválzenekarral egy turnéról. Most adott
a lehetőség, hogy nemzetközi vizekre hajózzak, hogy Magyaror¬
szágot megismertessem a külföldi sajtóval.

Mennyire hiányzik most, hogy nem veszel részt
a napi sajtómunkában?

Tagadhatatlanul hiányzik. Ezer dolog történik az országban, és
a nagy részét nem dokumentálom, mert mással foglalkozom.
Emiatt hiányérzetem van. A HVG-nél napi szinten benne voltam,
és ami ezekből érdekelni kezdett, azt tovább folytattam: ezekből
a témákból lett a Nagyítás-rovat. Sok energiát tettem ezekbe a
projektekbe, hosszabb ideig foglalkoztam velük.

44 - TRIPONT FOTO VIDEO MAGAZIN - 2017 / 1.

A Tanyavilág-projektem. Öt évvel ezelőtt volt egy nagyon ke¬
mény tél, akkor vetődött fel az ötlet, hogy menjünk tanyákra
fényképezni. Hogyan birkóznak meg a hideggel, ha kevés a tűzi¬
fa, sok az idős ember, rossz az infrastruktúra? Azóta is benne
vagyok ebben a projektben. Beszippantott az a világ. Vagy egy
másik példa, Bódvalenke: a romák lakta falu, ahol szép festmé¬
nyeket festettek a házfalakra. Dokumentáltam a munkájukat.
Egy nap alatt meglett, ami kellett, de éreztem, hogy komolyabb
sorozatot lehetne ebből összerakni. Visszamentem többször, és
végül Nagyítás-anyag lett belőle.

Ilyenkor mennyire lesznek személyes kapcsolataid
a helyiekkel?

A projektek nagy részénél nem tudok beépülni. Illúzió szerintem,
hogy a fotós a jelenlétével megváltoztatja a világot maga körül.
Inkább azt mondanám, hogy a valahol töltött idő miatt válik iga¬
zán fontossá számomra, hogy azt, ami ott van, visszaadhassam
a fotókon. Ez a szakma az örök kívülállóságról szól, ami sokszor
nagyon fájó.