OCR Output

Magát a profi szót nem szeretem, megtévesztheti az átlagos
szemlélőt. Szerintem többek között az a profi fotós, akinek ezt
nem kell kiírnia a weboldalára, elég, ha látod rajta. Emellett ren¬
delkezik belföldi és külföldi esküvői tapasztalatokkal (nem csak
kreatív fotózásra gondolok) és legalább 100-150 esküvőt fotó¬
zott már. A teljesség igénye nélkül: nagyfokú kreativitás jellem¬
zi, igényes az eszközparkjára, megél a munkájából, elégedett
ügyfelei vannak.

Magyarország az esküvői fotósok országa. Nagyon sokan pró¬
bálnak ebből megélni a fiatal generációtól a régi motorosokig.
Nincs olyan, hogy valaki egyértelműen jobb most itthon, mint a
többiek, nem lehet kiemelni senkit, tehát engem sem. Én egysze¬
rűen csak azt csinálom, ami nekem tetszik. Vannak olyan embe¬
rek, akiknek tetszenek a képeim, és megkérdezik, hogy ráérek-e
egy bizonyos napon. Közülük kerülnek ki végül a Megbízóim, ez
ilyen egyszerű.

A profizmus felé akkor halad egy fotós, ha nem azért bízzák
meg, mert ő még éppen szabad aznap. Hanem azért, mert őt
szeretnék fotósnak a látásmódja miatt, és az esküvő dátumá¬
nak kitűzésekor figyelembe veszik, hogy ráér-e.

Esküvői fotózáson belül is kialakulni látszanak stílusok, és ezek¬
nek a stílusoknak vannak erős képviselőik. Azért sincs legjobb,
mert almát körtével nem lehet összehasonlítani — hiába gyü¬
mölcs mindkettő. Egyébként nincs is olyan szervezet, amely hi¬
telesen összehasonlítaná. Díjakat lehet osztogatni egymásnak,
de az igazi díjakat a megrendelők adják, akik örömmel nézik a
képeket sok éven keresztül.

Sok fotós próbálkozik azzal, hogy csak prémium esküvőket vál¬
lal, ahol a körítés maga adja a képek , értékét", nem pedig maga
a technikai/tartalmi tudás. Egy másfél milliós ruháról vagy egy

kétmilliós dekorációról nem nehéz olyan képeket készíteni, ami¬
től mindenkinek leesik az álla. De vajon mit tudna ez a fotós egy
egyszerűbb, kisebb költségvetésű esküvőn?

Milyen eszközökkel dolgozol, milyen fejlesztéseket tervezel?

Az első gépem, amivel esküvőre mentem, egy Canon 20D volt.
Innentől az irány megmaradt, vagyis Canon gépekkel és legtöbb¬
ször Canon objektívekkel dolgozom. Jelenleg egy Canon 5Ds-t
és egy Canon 1Dmk4-et használok. Sokan átálltak az esküvői
fotósok közül fix objektívekre (főleg a Sigma Art-ok megjelenése
után). Én vegyesen használom a zoomokat (EF 24-70 f2.8 LII, EF
70-200 f2.8 LIS II), és a fixeket (EF 50mm f1.2 L, EF 100mm f2.8
LIS). Próbáltam csak fixekkel dolgozni egy évet (24mm, 50mm,
100mm, 135mm), de rugalmatlanabb voltam, mint a Zoomokkal.
A pillanatokat elkapni sokkal könnyebb zoomokkal az eskiiv6k¬
re jellemző korlátozottabb mozgási lehetőségek közepette. Ha
van hely és/vagy idő, váltok fixekre. De leginkább a régi (akár 80
éves) Helios, Kodak, Leica manuális objektíveket szeretem. Az
egyedi bokeh becsempészése egy esküvői anyagba nagy öröm¬
mel tölt el.

A következő eszközberuházás terv szerint egy Profoto B2 hor¬
dozható vakuszett és egy DJI Phantom 4-es drón lesz. Mindkét
eszköz teljesen más kreatív lehetőségeket nyitna számomra az
esküvői fotózásban. Még egyvalaminek tudnék egy kis helyet
szorítani a fotóstáskámban, az pedig a Canon EF 11-24mm f4
L objektívje lenne. Az egy teljesen más dimenzió, mint amiben
eddig láttam, dolgoztam.

Mi a legemlékezetesebb munkád?

Sok esküvőn van olyan pillanat, ami megmarad az ember fejé¬
ben. Jó esetben erről kép is készül, végül pedig a képek soka¬

2017 / 1. - TRIPONT FOTO VIDEO MAGAZIN - 35