33% a fotóson és 34% a páron. Ettől a három tényezőtől függ,
hogy a képanyag jó lesz-e, vagy sem. Egy jó gép nem ér sem¬
mit tapasztalt fotós nélkül, ahogyan egy tapasztalt fotós sem
ér semmit, ha nincs nála az az eszközpark, amivel ki tudja hozni
magából a maximumot. Legfontosabb azonban az, hogy a pár
partner legyen a képeik készítésében. Ha csak elvárják a jó ké¬
pet — hiszen profi fotóst bíztak meg -, a végeredmény ugyanúgy
borítékolható.
Azokról a párokról lehet igazán jó képeket készíteni, akiken lát¬
szik, hogy tényleg össze akarnak házasodni. Nekik szinte sem¬
mit sem kell mondani egy kreatív fotózásnál. Egyébként sem
vagyok híve annak, hogy beállítgassam a párokat, nézzetek erre,
és katt. Elsősorban nem a tradicionális képábrázolási stílust te¬
kintem követendőnek, hanem a riporterit.
Egy kreatív fotózáson - tartson az bármeddig is — igyekszem
egy-egy rövid időtartamra szituációkba helyezni a párokat, ahol,
ha szükséges, kapnak egy minimális feladatot. Egy helyszínen
15-30 percnél többet nem szoktam tölteni, inkább keresek egy
újat. Ugyanis ha annyi idő alatt nem jut eszembe valami, utána
sem fog, csak erőltetett pózoltatás lesz a dologból. Sokkal nyu¬
godtabb a fotózás, és kevésbé behatároltak a napszakok, hely¬
színek, ha a kreatív fotózás egy külön napon történik. Nagyobb
előkészítésre szerintem nincs szükség, ,csak" annyi a dolgom,
hogy teljesen természetesnek vegyék, ami velük történik. Amo¬
lyan ,sima szombat" érzésük legyen, mintha nem is ebben a ru¬
hában lennének. Erre a fotózás elején 15-20 percnyi idő idő, több
nem igazán. A lényeg azon van, hogy természetesen viselkedje¬
nek annak ellenére, hogy messze távol vannak a ,sima szomba¬
ti" komfortzónájuktól, és természetesen még izgulnak is. Sokkal
inkább a kommunikáción múlik egy jó kreatív képanyag, mint¬
sem azon, hogy milyen az objektív és mi a fotózás helyszíne.
34 - TRIPONT FOTO VIDEO MAGAZIN - 2017 / 1.
A szertartásoknál a fotós szerepe sokkal statikusabb. Nem
rohangálok, legtöbb esetben nem is vakuzok. Egy-két pozici¬
óváltással megörökíthető a templomi vagy polgári szertartás.
Amennyiben cinematográfussal dolgozunk együtt, elsősorban
én figyelek az ő munkájára. A szertartásoknál annyi előkészí¬
tés történik, hogy ha lehet, ne egy másodperc alatt írjanak alá, a
gyűrűhúzásnál pedig ne takarják ki egymást és egymás kezét.
Ha tudnak, figyeljenek erre, miközben megélik a szertartást.
Te ugye albumban adod át a képeket? Mennyivel fokozza ez a
kézzelfoghatóság a képek hatását?
Mindenképpen a minőségi, kézzelfogható termékátadás híve va¬
gyok. A képeket kézzel készített, névre szóló fadobozban adom
át pendrive-on. Ezen felül egyedi igények alapján szoktam Fine
Art albumokat, kasírozott képeket, vászonképeket készíteni. Az
igények teljesen eltérőek, kezdve az egy darab 20x20cm-es kis
albumtól a több darab, 40x50cm-es egyedi albumokig vagy vá¬
szonkép-installációkig. Itthon még, úgy látom, nem értük el azt
a nemzetközi gyakorlatot, hogy ezekre a dolgokra többet költse¬
nek a párok. A fotós munkadijara, illetve a fotózás kézzel fogha¬
tó végeredményére szánt keret még kisebb százaléka az esküvő
költségvetésének, mint külföldön. Pedig az esküvő után szinte
csak ez marad meg, nem a csirkecomb, ahogy mondani szokás.
Mitől jó egy esküvői fotó, ki számít profi esküvői fotósnak?
Nincs olyan, hogy jó kép. Olyan kép van, ami több embernek
tetszik, mint ahánynak nem. Teljesen szubjektív a téma, olyan
képeket is a végletekig dicsérnek, amelyeket törölni kellett vol¬
na. De persze a tényleg jók is sok pozitív visszajelzést kapnak
a neten. Szerintem egy kép akkor jobb, mint a többi, ha képes
érzelmet közvetíteni. Mindegy, hogy színes vagy fekete-fehér,
homályos, vagy tűéles.