OCR Output

Esküvő, esküvő, esküvő! Mióta tart és hogy alakult ki a szerelem
az esküvőfotózással?

12 éve mentem először esküvőre fotózni — a szokásos módon,
vagyis megkérdezte egy ismerősöm, hogy ,neked van géped,
ugye? Ó, akkor gyere, fotózd már le az esküvőjét egy barátnőm¬
nek...” Aztán az évek során úgy alakult, hogy már csak esküvőket
fotózok. Próbáltam én is sok más területet, de rövid idő után
elveszett a lelkesedésem — vagy csak nem volt hozzá szemem,
nem voltam elég jó benne.

Az esküvőknél nemigen lehet hibázni, a nagy nap legtöbb moz¬
zanata nem ismételhető. Van, akit ez nyomaszt, és nem is szí¬
vesen vállal esküvői fotózást, de engem pont ez motivál. Sok
itthoni fotós ,betegsége", hogy pénzért bármit fotóznak. Emiatt
szétforgácsolódnak, és semmiben sem jók igazán. Szerintem
érdemes specializálódni, mert olyan nincs, hogy egy fényképész
a tablótól az esküvőig mindenben jó legyen.

Tagja vagy-e valamilyen esküvői fotós szövetségnek?

Magyarországon nem tudok olyan esküvői fotós szövetségről,
amelynek szeretnék a tagja lenni. Külföldön van néhány, ami
érdekes, de a tagdíj befizetéséért ,cserébe" kapott, weboldalra
tehető logón kívül nem sok mindenre jók. Van néhány szerve¬
zet, ahova a logón felül azért is érdemes felvételt nyerni, mert
nagyon sokat lehet tanulni a világ számos országában dolgozó
fotósoktól. Ilyenből kettőnek vagyok a tagja jelenleg, a Photo¬
journalist Association-nak (WPJA+AG|WPJA) és a Fearless Pho¬
tographers-nek.

Mi jellemző a munkdaidra? Van sajátos stílusod, jellegzetessé¬
ged?

Elsősorban nem trendeket követek, nem nézem, hogy mas mit
csinál. Nem próbálok meg senkit sem utánozni beállításokban
vagy utómunkában. Úgy gondolom, hogy mindenkinek, aki krea¬
tív szolgáltatásból él, el kell jutni arra a szintre, hogy azt csinálja,
amihez kedve van. Ezt nevezem alkotói profizmusnak. Vagyis
nem azért vállalsz el egy esküvőt, mert szabad még a napod,
hanem azért, mert olyan pár keresett meg, akiknek az tetszik,
amit te csinálsz. Olyanoknak kell dolgozni, akiknek valamiért
különösen tetszenek a képeid. Ők lesznek a legelégedettebbek
a végeredménnyel. Közös hullámhosszon lesztek, és később ba¬
rátság is születhet abból, ami munkakapcsolatnak indult. Fon¬
tos az ügyfélszelekció, nem szabad mindenkinek dolgozni. Ha
olyat kérnek tőled, amiben nem vagy otthon, vagy nem csinálod
szívesen, tudni kell nemet mondani. Fontos, hogy a fotós a saját
stílusán belül dolgozzon, mert ott tud leginkább azonosulni a
megrendelői kérésekkel.

Szerencsére az engem felkérő pároktól a legtöbb esetben sza¬
bad kezet kapok a képanyagukkal kapcsolatban, beleértve az
utómunkát is.

Az úgynevezett beállított képeket szeretem a legkevésbé. Vagy¬
is tőlem nem nagyon fogsz látni az erdőbe kicipelt kanapét,
rajta a menyasszonnyal. Nagyon érdekesek ezek az installáci¬
ós, divatanyag szerű képek, de nem az én világom. A képeimre
leginkább az jellemző, hogy nem beállítottak. Riporteri stílusban
szeretek dolgozni, elkapni olyan pillanatokat, amelyek amúgy el¬
vesztek volna. Ezeket nem tudod ismételni, ismételtetni.

Szeretem a fekete-fehér képeket, amelyek lehetnek akár homá¬
lyosak is. Szeretem a zajt a képeken, mert hangulatossá teszi
őket. A kompozíciós szabályokat azért kedvelem, mert bármikor
fel lehet rúgni őket. Akkor jó egy képem, ha a néző megdöbben,
hogy ez így mikor és hol készülthetett.

Sok képemen ,skalpolok", félbevágok fejeket, embereket. Sok¬
szor csak valamilyen kis részletét emelem ki az esküvőnek, le¬
het az egy cipő orra vagy egy fülcimpa.

Az előbbiek miatt nincs olyan sajátos jegyem, amit minden mun¬
ka során megcsinálok. Azokat a pillanatokat kapom el, amelyek
szembejönnek - ilyen egyszerű a dolgom. Fontos a megfelelő
réteg célzása kommunikációval, képekkel, árral, hogy azok ta¬
láljanak meg, akiknek tényleg az én munkám kell. Minden ké¬
panyagban vannak kommersz képek is természetesen, de kelle¬
nek a nem megszokott szögek, kompozíciók is.

Milyen szinten kell egy párt előkészíteni a tökéletes esküvőké¬
pekhez?

Azt szoktam mondani a pároknak, hogy a fotós édeskevés ah¬
hoz, hogy nekik jó képeik legyenek. 33% múlik az eszközparkon,