OCR Output

Mari Mahr: Ketten

Mai manó Ház

Megtekinthető: 2015. 11. 13. — 2016. 01. 03.

Hétköznap 14 és 19 óra, hétvégén 11 és 19 óra között.

Mari Mahr 1941-ben született Santiago de Chile-ben. Egyaránt
nevelkedett és tanult Santiagdban és Budapesten. A hatvanas évek
elején Godard Kifulladasig című filmjének a Jean Seberg által ala¬
kította kezdő újságíró karaktere olyan nagy hatással volt Mahr-ra,
hogy Budapesten beiratkozott egy újságíróképző iskolába, ahol
később diplomát is szerzett. Ezzel párhuzamosan a Magyar Távira¬
ti Iroda kulturális osztályán fotóriporter-gyakornokként dolgozott.
Az ezt követő néhány évben Mahr szigorú tanulóidőt töltött el a
magyar fotóriporterek legnagyobbjai mellett, mint például Fried¬

man Endre vagy Pálfai Gábor.

1973-ban Londonba költözött. Első önálló kiállításának megnyitó¬

tást három olyan archív felvétel egészíti ki, amelyeknek a negatívjait
az Auschwitz-Birkenau Állami Múzeumban őrzik. A film egyik jele¬
netében Saul egy fényképezőgéppel az ajtónyíláson keresztül készíti
el ezt a néhány felvételt, amit aztán szerencsésen el is tud rejteni,
mint ahogyan az a valóságban is történt 1944 nyarán. Közülük az

egyik a filmben pillanatnyi állóképként is feltűnik.

A kiállításon részletek láthatók azokból a szövegekből is, amelye¬
ket auschwitzi foglyok és Sonderkommandósok írtak és elrejtet¬
tek. , Kedves megtaláló, keress mindenütt, minden kupac földben.
Tucatjával ásták el itt a dokumentumokat, az enyémeket és másokét

is, fényt derítenek ezek mindenre, ami itt történt."

A képek készítéséhez kiindulásul a La grande terreur en URSS 1937¬
1938 című fotóalbum szolgált. A halálraítéltek portréiból összeállí¬
tott könyv mélyen megindító képei néhány órával az ítélet végrehaj¬
tása előtt készültek. Tomasz Kizny lengyel fotográfus három éven át
tartó kutatásának eredményeként létrejött kötet mérföldkő a XX.

századi történelem e sötét korszakának feltárásában.

jára a londoni Photographers" Gallery-ben került sor, amely a máig
tartó együttműködés kezdetét is jelentette egyben. Egy, a British
Council által szervezett retrospektív kiállítás kapcsán visszatért San¬
tiago de Chile-be, ahonnan eljutott Argentínába, Magyarország¬
ra, Spanyolországba és Görögországba is. Munkái a világ számos
gyűjteményében megtalálhatóak (pl. Victoria and Albert Musem,
London; British Council, Francia Nemzeti Könyvtár, Párizs; Tokyo
Metropolitan Museum of Photography; Ausztrál Nemzeti Galé¬
ria, Canberra; a Skót Nemzeti Galéria, Edinburgh, és a Magyar

Fotográfiai Múzeum, Kecskemét.

http:/marimahr.com

A kiállítás a forgatás alatt készült portrék, az archív felvételek és
az eredeti szövegrészletek egységbe rendezésével direkt módon és
áttételesen is reflektál a filmre. A filmnek a nézőt azonnal és kér¬
lelhetetlenül a történésekbe bevonó, az események részesévé tevő
attitűdje megjelenik a tárlatban is. A portrék, mint tükörképek, szin¬
te lebegve veszik körül a látogatót, aki számára nem választható a

kívülmaradás, nem kerülhető el a szembenézés.

Hermann Ildi fotográfiáinak bemutatásával a Mai Manó Ház fontos
projektet hozott létre. A Csizek Gabriella kurátor által összeállított
kiállítási anyag: a portrék, az archív felvételek és a kísérő doku¬
mentumok Budapestről indulva sok helyen bemutatkoznak majd
a nagyvilágban, a fotográfia eszközrendszerével segítve az intenzív
emlékezést és hozzájárulva a film hazai és nemzetközi ismertségé¬

hez.
Csizek Gabriella, kurátor

www.maimanohaz.hu