KULTÚRÁLIS ÖRÖKSÉGEINK DIGITALIZÁLÁSA
A PhaseOne középformátumú kamerarendszer, 10280 hátfallal
felszerelve, — kiválóan alkalmas kulturális = örökségeink
digitalizálására is. A 80 MP felbontás, a hatalmas dinamika
tartomány és a tökéletes színtér lehetővé teszi, hogy minden
eddiginél részletesebb - a látás észlelési képességeit felülmúló -,
kutatásra alkalmas felvételeket készítsünk műtárgyakról, legyen
szó a fotográfia hőskorából származó negatívról vagy több száz
éves szoborról. A kulcsszó a kutathatóság, az PahseOne erre a
célra fejlesztett eszközei lehetővé teszik, hogy a műtárgy
érintése, roncsolása nélkül vizsgáljuk a részleteket és akár
érdekes felfedezéseket tegyünk a műtárgy és annak keletkezési
korának, körülményeinek vonatkozásában. A széles, minden
igényt — kielégítő objektív-választék is hozzájárul a
nagyfelbontású képek készítéséhez a makró tartománytól akár
épületek állapotának dokumentálásáig.
2014. novembere óta, lehetőségünk van néhány igen izgalmas,
bemutató jellegű esettanulmány elvégzésében aktívan
segédkezni. Az egyik ezek közül a Kalocsai Érseki Kincstár 2x3
méter befogadó méretű Mindenszentek palástjának felvétele
volt, amit egy, a palást fölé épített gördíthető alumínium
állványról oldottunk meg. (felső kép)
Egy következő eset, amikor éles bevetésben próbálhattuk ki a
PhaseOne 10280 hátfalat és a hozzá tartozó 120mm-es makró
objektívet, a Nemzeti Múzeumban őrzött Klösz György által
készített nagyméretű üvegnegatív digitalizálása volt. (balra a
felső két kép) Egy másik kép pedig, egy magángyűjtő
tulajdonában lévő 24x36 mm-es az "56-os forradalom idejében
készült negatív. (balra az alsó kép) Mindkét esetben lenyűgöző
élmény volt látni a technológia nyújtotta lehetőségeket, az
akkori fotográfusok szakmai tudását és az előbukkanó képek
tartalmát, amik közül az egyik immár hozzájárul ahhoz, hogy
tisztábban láthassuk az akkori eseményeket.
Az Ómagyar Mária Siralom oldalairól is PhaseOne eszközökkel
készíthettünk felvételeket kutatási célból az Országos Széchényi
Könyvtárban. (balra alulról a második kép) Mégis talán az eddigi
legnagyobb . vállalkozásunk a Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai
Művészeti , Múzeum 65 darab műtárgyáról készült
felvételsorozat, amiből álljon itt a DHARMAPALA tanvédő
istenség kövekkel kirakott szép szobráról készült fotó (jobbra
lent), jól jelképezve a kulturális örökség nagyfelbontású
digitalizálásában rejlő lehetőségeket.
selyemszövet. Pajzs alakú rész alatt
beleszőve: GRAND PRIX E. U. PARIS
1900. Fölötte: középen pajzs, benne
félhold, — íveiben — kinyújtott nyelvű
oroszlánfej. A pajzs alakú rész közepén
Mária koronázása, szegélyén aranyozott
bojt és rojt. Egész felületét a
Mindszentek imádása tölti be, a szentek
sűrün egymás mellett állnak,
glóriájukon nevük felirata. A palást
szélén egymás fölött két-két angyal
mondatszalagot tart, három-három
angyal pedig a szalagok feliratahoz
tartozó — szimbólumokat. Ezek a
következők: Domus Aurea - vár, Turris
Aburnea - torony, Speculum Justitia ¬
mérleg, Faederis Arca - frigyláda, Jenua
Coeli - bástya, Stella Matutina
virágcsokor. — Szegélye aranyozott,
fonallal átszőtt paszománt, baloldalon a
szegély fölött kis négyzetbe beleszőtt
két francia liliom. Borvörös ripsz bélés.
Aranyozott, négykaréjos — fémcsat,
benne kerubfej.” Lakatos Adél, a
Kalocsai Érseki Kincstár vezetője.