Aki kis méretű és megfizethető, de mégis profi minőségű
kamerát keres, biztos hogy találkozott már a Blackmagic nevével.
Legújabb termékük a Pocket Cinema Camera 4K számos
impresszív szolgáltatással érkezik, amelyek közül a legfontosabb
a DCI 4K, azaz 4096x2160 pixeles rögzítés és a 4/3 colos HDR
szenzor, amely a dual native ISO megoldásnak köszönhetően
magas érzékenységen is remek képminőséget nyújt. Így
alapérzékenységen kihasználható a maximum 13 fényértékes
dinamikatartomány, szükség esetén azonban ISO 25600-ig is fel
lehet menni, aminagyonjoljon, haameglévőfényben kellforgatni. A
kamera szabványos Micro FourThirds (MFT) objektivcsatlakozassal
rendelkezik, amelyhez az Olympus es Panasonic termékein kívül
számtalan független gyártó objektivje csatlakoztatható, köztük
sok olyan is, amelyet kifejezetten filmezéshez fejlesztettek ki.
Bajonettkonverterek segítségével pedig megnyílik az út szinte
minden létező objektív felé, ide értve a filmezésben elterjedt
PL vagy a C csatlakozásokat is. A 60 fps-es 4K mellett Full-HD
felbontásban 120 kep/s-ig növelhető a képismétlés, a felvétel
pedig 12 bites RAW formátumban is a kártyákra menthető. A PCC
4K ugyanis dupla kartyafoglalattal rendelkezik, UHS-II kompatibilis
SD mellett CFast 2.o kártyákat is fogad. Nem vagyunk azonban
rákényszerítve a kártyák használatára, ugyanis a kamera képes
közvetlenül az USB-C portján keresztül külső adathordozóra, pl.
SSD-re vagy merevlemezre menteni az anyagot, ami kivételes
képességnek számít a kategóriában. Nem maradt persze ki a
HDMI kimenet sem, amire külső képernyő vagy HDMI rögzítő
köthető. A szokásos 3,5 mm-es jack audiobemenet mellé a profik
örömére mini XLR bemenetet is építettek, így nem kell plusz
külső egységet vinni, ha a professzionális mikrofont szeretnénk
jelforrásnak használni. Az sem baj azonban, ha nincs külső
mikrofon, a kamera ugyanis alacsony zajú beépített mikrofonokkal
is rendelkezik. Ez egyébként jellemző a teljes fejlesztési
koncepcióra, ha kell, akkor a Pocket Cinema Camera 4K egy szál
objektívvel, zsebből elővéve is használható, az 5 colos képernyő
ugyanis kontrollmonitorként is remek, az LP-E6 akku biztosítja az
energiát, a felvétel pedig memoriakartyara kerülhet. Ráadásul a
vázon minden fontos kezelőszerv megtalálható. Ha azonban arra
van szükség, a kamera körbeépíthető minden földi jóval, és akár
Bluetooth kapcsolaton át is vezérelhető.
A Blackmagic azonban nem csak a felvételek
elkészítésére gondolt, a kamerához ugyanis
egy teljes verziójú DaVinci Resolve Studio is jár,
amellyel a felvételek teljes feldolgozása és minden
utómunkálata elvégezhető.
Saját RAW formátum a Blackmagictól
A professzionális digitális filmkamerákat gyártó
Blackmagic saját nyers videóformátumot jelentett be,
amellyel ki szeretné küszöbölni az eddig használatos
formátumok gyengeségeit. A már a kamerában
feldolgozott és tömörített videóállományok kis helyet
foglalnak és gyors velük a munka, de mindenképp
jelentős minőségvesztéssel járnak, ami megnehezíti
az utómunkálatokat. A nyers formátumok minden
létező képi információt tartalmaznak, amit csak
a kamera rögzített, de hatalmas a fájlméretük és
utólagos feldolgozásuk hosszadalmas. A Blackmagic
ötletes módok kétfelé bontotta a feldolgozást. A
leginkább szamitasigényes Bayer-interpolacidt
(de-mosaic) a kamerában található célhardverre
bízza, amely könnyen megbirkózik a feladattal, és
csak a további feldolgozási lépéseket hagyja meg a
számítógépes fázisra. Így kisebb lesz a fájlméret, a
cég által kínált DaVinci Resolve így jóval gyorsabban
végez az ilyen fájlok feldolgozásával, és megmarad
a szinte határtalan feldolgozási lehetőség
is. Az új Blackmagic RAW kétféle tömörítési
eljárást támogat, állandó bitrátájút vagy állandó
képminőségút, így a felhasználók eldönthetik, hogy
a fájlméretre vagy a minőségre szeretnének-e
optimalizálni. A DaVinci Resolve a 15.1-es verziótól
fölfele már támogatja az új formátumot, de a
Blackmagic SDK-t (fejleszt6csomagot) is kínál,
amellyel más videószerkesztő szoftverekhez is
elkészíthető a megfelelő kodek.
2018 OSZ-TEL. : TRIPONT FOTO VIDEO MAGAZIN - 93