abban, hogy megteremt egy másolat világot, egy másodfokú valóságot, ez szűkebb ugyan, de
drámaibb, mint az a világ, melyet természetes látásunkkal fogunk fel.”"' Eifert e felfogású képei
közé sorolhatjuk az Hommage a Pilinszky János (1983) című fotó kompozícióját, amely a tűz
és a jég ütköztetésével, a költő egy fotóportréja felvillantásával ad drámaian szürrealisztikus
látomást, vagy az egy évvel későbbi A Föld álma című képet (1984), amely az emberi fejből
mintegy kinövő erdővel nyújt meghökkentő látványélményt. S e - szinte csak Eifertre jellemző
képi világ - egyik ikonikussá vált kompozíciója az Akt vörös drapériával (2015), amely artiszti¬
kus, háromosztatú digitális felvétel, viszonylag nagy méretben (70x100 cm) vászonra nyomtat¬
va, ahol a szinte lebegő test mozgását veszi át a vörös drapéria. A digitális technika lehetővé
teszi a testek többszörözését, s így egy fotón belül is érzékelhetők szeriális megoldások (Nude
Series, 2017; Fekete bolygók, 2017). A testek megkoreografált beállításai, ezek képsorozatai
sajátos narratív képek folyamaként állnak előttünk.
2010 körül készült egy olyan sorozata (Újraképek), amelyhez régebben készített fotókat
(1993) használt fel kiindulásul, majd azokat roncsolva, azokba beavatkozva, azokat , átírva"
(valódi látomásos képíróként) teremt új műveket. Itt bizonyosodhatunk meg végképp arról,
hogy ő igazi, valódi kreatív fotográfus, akinek a képei is kreatív fotók.
Természetesen szorosan összefügg tánc-ábrázolásaival aktfotográfusi tevékenysége, amely
átível szinte munkássága egészén. Általában női modellekkel dolgozik, akiket azonban so¬
hasem helyez közhelyes környezetbe. Nagy szerepet kap a női testet (testeket) körbevevő
(körbeölelő) architektúra, a falak, üvegek, ablakok, adott esetben lágy természeti formák,
amelyekhez szervesen kapcsolódnak a függönyök, drapériák, lepedők vagy inkább leplek,
néha tárgy-rekvizitumok. A művész mindig sejtelmes környezetet hoz létre, decens, titkok¬
kal teli fény-körülményeket teremt. A Turczi István költővel közösen megteremtett Erotikon
című kötetben szépen fogalmaz Tarján Tamás, amikor így ír: , Fiatalság, pajzánság, életöröm,
termékenység, kéj, kétely ébred-izzik-csöndesül egymásba, egymásra."?? Eifert János olyan
átéléssel és szuggesztióval készíti akt sorozatait, amelyek az erotikum és az esztétikum szi¬
multán esszenciái lesznek. Bravúrjait mind fekete-fehérben, mind színesben megteremti.
Hátakt (2010) című fekete-fehér (szürke) képén a bravúr a fénykezelésben, a modell beállítá¬
sában érződik, s a fény-árnyékok sejtelmessége teszi teljessé a kép esztétikumát. Ugyancsak
fekete-fehér az Ölelés (1996, Sebesvíz). A férfi és női test összefonódásából csak a női test
szenvedélyét, s a férfi modell két ölelő karját látjuk, érezzük, de mindez sajátos puhaságot,
s ugyanakkor erőt sugároz. Mágia 2. (2012) című szélesen horizontális alkotásában a két tá¬
voli test szenvedélyességét egy leheletkönnyű lepel kapcsolja össze, teremt fényhidat a két
figura között. Itt fontos idézni a kitűnő kolléga és pályatárs, Markovics Ferenc megállapítását,
melyben így fogalmaz: , Eifert János fotográfiai művészetét górcső alá helyezve szembe ötlik
bravúros fényhasználata, tökéletes tónuskezelése, hibátlan kompozíciós készsége."
Bár jelen írás Eifert János munkásságának művészi értékeire kívánja elsősorban felhívni a
figyelmet, az ő esetében ez önmagában nem lehetséges, mert élete, életvitele, életről vallott
felfogása ennél tágabb, értékszemlélete bővebb, amelybe szervesen beilleszthetők és beil¬
lesztendő a fotográfiai közéletben vállalt szerepeinek, feladatainak ismertetése. Kezdeménye¬
zőkészségét jellemzi, hogy 1998-ban az I. Országos Fotóhét művészeti vezetője, 1999-ben a
II. Országos Fotóhetek kuratóriumának elnöke, majd a Fotóhónap 2000, 2002 fesztiváligaz¬
gatója, s mindezek létrejöttében folyamatos ötletadó, indítványozó. Speciális misszió, hogy a
Magyar Fotóművészek Szövetsége honlapjának - az első hazai online fotográfiai magazinnak
— alapítója és felelős szerkesztője is.
2000-ben az Országos Széchényi Könyvtár és a Magyar Fotóművészek Szövetsége
által létrehozott Jelenkori Fotóművészeti Gyűjtemény és Dokumentáció ötletadója és
társalapítója, első művészeti vezetője. A HUNGART alelnöke, a Magyar Fotóművészek
Szövetsége szakkollégiumának, mesterkurzusának vezető tanára, szakértő, a Szerzői Jogi
Szakértő Testület tagja.
2001-től a Foto Video, Foto Mozaik szerkesztőségének munkatársa; az Artphoto Galéria,
vezetője. 2002 és 2006 között Győrben élt és dolgozott, a Magyar Táncművészeti Főiskola,
a Győri Tánc- és Képzőművészeti Iskola, a Szókratész Két Tanítási Nyelvű Szakközépiskola
(2003) tanára volt, ahol fotográfiát, sajtófotót és újságszerkesztést tanított. 2002 és 2004 kö¬
zött a MEDIAWAVE - Fényírók fesztiválja művészeti vezetője, 2004-től a ZOOM Magazin mű¬
vészeti szerkesztője, majd a Győr Európa kulturális fővárosa 2010 tanácsadó testület tagja.
2005-ben a Győri Hét címlapfotósa, 2006-ban a Chinese Photographers Association meghí¬
vására Kínában, Xinjiang tartományban fényképezett. Ez a vállalkozó kedv és akarat hosszan
kitart. Kiemelendő még ebből, hogy 2015-2016-ban a nagy dinamikával működő Reformáció
Emlékbizottságnak is szakértője volt, illetve A megújulás lendülete című országos fotó-pályá¬
zat szervezője, majd országjáró kiállítás sorozatának kurátora.