felvétel, panorámakép gyűlt össze, amelyekből
mindig kiugrik egy-egy sehova nem sorolható,
különleges megfogalmazású és üzenetű kép.
Néha a véletlen, de legtöbbször a másképpen
látás igénye, a kreativitás, a tudatos kísér¬
letezés hozza létre ezeket a másfajta képeket.
Fénnyel írni, ez az izgalmas. Hogy a fény
hogyan rögzül, technikai kérdés csupán.
Digitális vagy analóg? Amíg szabadon választ¬
hatom meg eszközeimet, addig számomra ez
nem kérdés. Nyomtatni, nagyítani — ma már —
bármilyen adathordozóról bármilyen papírra,
tehát hagyományos ezüstalapú fotópapírra is
lehet. Jelenleg a digitális képkészítés gyors
fejlődésének időszakában — amelyet hamarosan talán hőskorsza¬
knak nevezhetünk — a gyártók és felhasználók együtt keresik az új
technika felhasználásának optimális területeit. Az alkotók pedig
kísérleteznek az újjal, türelmetlenül futnak előre a még ki nem ját¬
szott eszközökért, és közben nyúlnak vissza az archaikus módsz¬
erekhez is, hogy remek képeiket elkészíthessék. Bármilyen tech¬
nikával is hozzuk létre a képet, az alapvető fényképészeti
ismereteket nem mellőzhetjük. Ennek a műfajnak sajátosságai,
művészi-technikai értelemben szigorú követelményei vannak.
A perspektíva helyes ábrázolását, az anyagszerűséget, a rész¬
letek pontos visszaadását általában a nagy filmméret, dönthető
hátfalú fényképezőgép, különböző gyújtótávolságú és jól korrigált
objektívek biztosítják. Lehetünk eredményesek egyszerűbb
eszközökkel is. A nézőpontot mi választjuk meg, a kép
, olvasásakor" a letapogatás irányát, azaz a szem képolvasási
mozgását az optikai törvényszerűségeken alapuló eszközökkel
folthatásokat, a sötét-világos tónusok viszonyát, színek kezelését
stb. képzőművészeti példák alapján is megtanulhatjuk.
Felkészülésem során Raffaello Santi Athéni iskola, Pablo Picasso
Horta de Ebro-i gyár, Alexander Kanoldt Olevano 1927, vagy Lyonel
Feininge Városi táj c. architektúrát megjelenítő képe különösen
tanulságos volt. Bernardo Belottonak a drezdai Zwinger udvaráról
készített panoramafestménye - furcsán hangzik, persze — a legko¬
molyabb ösztönzést adta digitális panorámafényképek
készítésére.
Panorámaképek készítésére a digitális technika különleges lehe¬
tőségeket teremt. Egyes kompakt gépek szolgáltatásaiba eleve
beépítik ezt a , tudást". A memóriakártyán rögzült felvételek
számítógéppel, megfelelő szoftver segítségével nyerik el végső
formájukat.