A magasnövésű, vastagtörzsű, évelő, fás szárú növény — a FA - amelynek törzse gyökerekkel
kapaszkodik a talajba, és csupasz, leveles ágakat fejleszt, gyakori témája minden fotósnak. A legnagyobb
fák 165 m magasságot is elérnek (ausztráliai eukaliptusz). A kaliforniai mamutfenyők törzsének alapi átmérője
eléri a 13 métert, élettartamuk meghaladja a 2000 évet. A Nap sugaraitól jól megvilágított fák tekintélyes mennyiségű
oxigént bocsátanak ki, gyökereiken át hatalmas vízmennyiséget vesznek fel, amelynek jórészét elpárologtatják. A fák
hatása meghatározó a flóra, fauna és a mikrokozmosz kialakulásában. A fa — mint az atmoszféra, a talaj, és a vizek oltalmazója,
a madarak menedéke - nélkülözhetetlen az emberiség számára. Számomra a fa —- bár egy természettudományos könyvben,
lexikonban leírtak nagyon is fontosak — többet jelent, hiszen a legcsodálatosabb téma, ami fotográfus számára létezhet. Évtizedeken
át fényképeztem őket, ösztönösen, majd céltudatosan keresve összefüggéseket tartalom és forma között. Csodáltam megjelenésüket,
megérezve lelküket, élvezve kisugárzásukat. Olvastam évgyűrűikből, képet, kompozíciót, művet alakítani tanultam leveleik, gyökereik,
ág-bogaik gazdag formavilágából. Felnéztem, felkapaszkodtam rájuk, pihentem árnyékot adó lombjaik alatt. A fák szerelmese vagyok,
ezért is fényképezem őket szívesen. Megörökítésükre a fotográfiai eszköztár széles skálája felvonultatható. Most leginkább a térbehe¬
objektívek megfelelő használatával alakíthatunk. Az egyes képek sorozatba szerkesztésével is adhatunk különleges hangsúlyt egy-egy
gondolatunknak. A FA-LET sorozat, amelyet 1985-ben készítettem a Bükki Nemzeti Parkban, Nagymezőn - teljesen más hangulatú,
felépítésű fa-ábrázolás, mint korábbi tájképeim. A négy kép vertikálisan építkező sorozatba szerveződik. A felvételek Minolta 101
SRT fényképezőgéppel, és a 25 mm-es széleslátószögű objektívre illesztett halszemelőtéttel készültek. A lencserendszer erőteljes
perspektívikus hatásával ad különleges karaktert az egyes képeknek is. Az egyes képek összefűzésével, a sorozatszerűséggel
kapta meg végső formáját a mű. A felvételnél a fekete-fehér negatív tudatos választás volt, a színek ugyanis egy más irány¬
ba terelnék a kép-néző figyelmét. Nem szép, hanem jó képeket kívántam készíteni, a határozott mondanivaló kife¬
jezésére. A képsor szinte csak önálló kiállításaimon szerepel, az ősállapot című kép (a sorozatban mindig alul
az első) olykor önállóan is megjelenik. A felvételnél egy Fish Eye előtétet használtam, amelynek perspek¬
tivikus elrajzolása éppen megfelelt. A modellbeállításnál (aktmodell: Kalmár Zita) törekedtem
arra, hogy még véletlenül se a hagyományos, , szépelgő" póz jelenjen meg a képen.