azonos jogokat és lehetőségeket élvezve más népekkel, megőrizzük nemzeti jellegze¬
tességeinket. Nem kívánunk mást, csak azt, ami megilleti a Horvátországban, vagy a
többi önállósult államban élő szerbeket.
Szerbia nem alkalmazhat kettős mércét. Nem határolhatja el magát a nemzeti kisebb¬
ségek (népcsoportok) új alkotmányjogi helyzetének rendezésétől; azoknak az önkor¬
mányzati formáknak a biztosításától, amelyek megegyeznek a béketerv betűjével és
szellemével.
A kisebbségek (népcsoportok) hátrányos megkülönböztetése, amelyben hetvenvala¬
hány éve részünk volt, a kettős mérce, ami ma is sért bennünket, olyan avítt jogforrá¬
sokban gyökerezik, mely jogforrásokat az Európai Közösség és a civilizált világ nem
ismer. Nem ismeri, és nem fogadja el. Olyannyira, hogy azoktól az országoktól, ame¬
lyek nem tartják tiszteletben a kisebbségek (népcsoportok) jogaira vonatkozó szabá¬
lyokat, a számbeliség alapján hátrányos megkülönböztetésben részesítik őket, vagy
kísérletet tesznek a kisebbségek helyzetének negatív alakítására, ma a nyugati orszá¬
gok megtagadják az Európai Közösséghez való csatlakozást. Hisszük, hogy ez még
inkább így lesz a jövőben.
A beterjesztett területi autonómiára vonatkozó javaslat nem foglalja magában, és nem
részletezi az önkormányzat tartalmát az állami igazgatás különböző ágazataira vonat¬
kozóan. Ez a javaslat nem tartalmaz mást, mint a körvonalazott terület, a Magyar Au¬
tonóm Körzet bizonyos keretű önkormányzata elvének kimondását, illetve ezen kere¬
teknek, az önkormányzatnak és közigazgatási szerveinek, valamint azok hatáskörének
megállapítását.
Abban a meggyőződésben, hogy a Szerb Köztársaságban élő magyarság hasznos tarta¬
lommal töltheti ki az önkormányzat nyújtotta kereteket és lehetőségeket, kérjük az
állami törvényhozó testület jóváhagyását és az autonómiára vonatkozó javaslat tör¬
vénybe iktatását.
MAGYAR HELYI ÖNKORMÁNYZATOK
Javaslat a magyar helyi önkormányzatok létrehozására
Az alapvető emberi és kisebbségi jogok teljesebb érvényesülése érdekében,
a Helyi Önkormányzatok Európai Chartájának rendelkezéseiből kiindulva, mely sze¬
rint a helyi hatóságok a demokratikus kormányzás egyik alapintézményét képezik,
meggyőződve arról, hogy csak tényleges felelősséggel rendelkező helyi hatóságok,
önkormányzatok biztosítanak egyszerre hatékony és a polgárok, valamint a nemzeti
kisebbségek (népcsoportok) szabadságjogaival összhangban álló közigazgatást,