OCR Output

jén már egymillió fő kapott magyar állampolgárságot, közülük 226 ezren szavaztak —
levélben. A külföldön dolgozó magyaroknak (kb. 500 ezren) viszont erre nem volt lehe¬
tőségük, nekik személyesen kellett szavazniuk a nagykövetségeken vagy konzulátuso¬
kon.

A választások előtti időszakban gombamód szaporodtak a pártok. Míg 2014-ben 147
bejegyzett párt volt, addig 2018 elején számuk meghaladta a 320-at (és még több mint
hetven várt bejegyzésre). 2014-ben a választásokon induló pártok száma 82 volt, addig
2018-ban 104 párt szándékozott indulni.

Ez az , óriási aktivitás" persze elsősorban a kampányfinanszírozásnak volt köszönhető.
Az egyéniben indulók egymillió forintot kaptak a kampányukra, a pártok kampánytá¬
mogatása pedig a körzetek számától függött. A 27 körzetben indulók 153 milliót kap¬
tak, aki a körzetek felét elérte, az 305 milliót, a 80 körzetet elérők 458 millió forintot,
végül, aki minden körzetben tudott jelöltet állítani, az 611 millió forinthoz jutott.
Egyetlen feltételhez kötötték a támogatás megtartását: az egyéni jelölteknek el kell
érniük a 2%-ot, a pártoknak pedig az 1%-ot. (2014-ben senki nem fizette vissza a fi¬
nanszírozást, s tehették ezt következmények nélkül, 2018-ban pedig csak három párt
fizette vissza azt.)

A megkönnyített ajánlási rendszer és a kampányfinanszírozás az ún. , kamupártok"
megjelenéséhez vezetett. Míg 2014-ben 18 párt tudott országos listát állítani, 2018-ban
már 23 pártnak sikerült ezt elérnie. A , kamupártok" létét bizonyítja, hogy az induló
szervezetek 85-90%-a még annyi szavazatot sem kapott, amennyi ajánlást szerzett¬
vett!"

Pártprogramok

A Fidesz-KDNP nem alkotott konkrét programot, helyette a , Folytatjuk!" szlogent
hangoztatta; a program és a kampány egybeolvadt. Az ellenzéki pártok mindegyike
kidolgozott pártprogramot, amelyekben a domináns elem az oktatási rendszer és az
egészségügy helyzete volt. A legmonumentálisabb, minden részletre kiterjedő párt¬
programot a Momentum készítette, mintegy 360 oldalon. Ezek a programok azonban
nem jutottak el a választópolgárokhoz." Az állampolgár számára ugyanis a program¬
elemek kampányformákban való megjelenítése sokkal érthetőbb és könnyebben meg¬
jegyezhető.

136