OCR Output

Max Weber körül kialakult társaság. Ha tartalmában nem is, külső formájával a hei¬
delbergi Stefan George-kör is ott lehetett a minták között." De megfordult a Körben
Bartók Béla, Kodály Zoltán, Varga Jenő, a két Polányi, Ferenczy Béni, Sinkó Ervin,
sőt úgy tűnik, hogy tag volt Révai József, sőt állítólag Rákosi Mátyás is részt vett egy¬
egy összejövetelen. A Tanácsköztársaság idején többen cselekvő részt vállaltak a for¬
radalomból, s közülük jónéhányan — mint a névsorból is látszik — 1945 után is kommu¬
nisták maradtak, s aktívan részt vettek a Rákosi-diktatúra előkészítésében, fontos sze¬
repet játszva a kultúrpolitikában (Fogarasi Béla, Révai József). Ez a Kör a később
Lukács által használt kifejezés szerint a , tökéletes bűnösség korának"? (Fichte:
vollkommene Sündhaftigkeit) fogta fel azt a világot, amiben élt. Ezért természetszerűen
fordultak egy miszticista spiritualizmus felé, azonban ez az érdeklődésük nem annyira
az abszolútummal való kapcsolatra irányult, hanem a lelkek forradalmában látták a
minden szociális determináción való felülemelkedés lehetőségét. , A szociális determi¬
náltság, a társadalmi berendezkedés, az állam és a hozzá kapcsolódó intézmények a
"képződmények" teljes elutasítása, a lélekkel, az individuum önérték voltával szembeni
alárendeltsége, szubsztancialitásának kétségbe vonása egészen az objektivációk álta¬
lában vett elutasításáig fejeződik ki a jehovikus" világgal való szembenállásban. Jeho¬
va a büntető és igazságos Isten, a jehovikus világ az állam és a jogrendszer, a hatalom
egész materiális és ideológiai eszköztára, mellyel a lelkek fölötti befolyás megszerzésé¬
re törekszik. (...) Ha lélek nem önmagára, hanem az emberiségre irányul, ebben az
esetben a lélek megmentése érdekében éppen a lelket kell feláldozni, egy misztikus eti¬
ka alapján kell kegyetlen reálpolitikussá válni, és megsérteni a "ne ölj" abszolút paran¬
csát"." Innen már csak egy ugrás volt a kommunizmusig, amit Lukács György, Foga¬
rasi Béla, Révai József és Sinkó Ervin meg is tettek.

Meg kell azonban jegyezni, hogy nemcsak ez a forradalmi és anarchista út állt a zsidó
értelmiség előtt. Volt egy másik kivezető Ut is a nemzeti azonosulás problematikájából,
amely az univerzális keresztény valláshoz vezetett. Erre példa Raymond Aron vagy

64