OCR Output

Eliade, Scruton, Lévi-Strauss, Monod, Evans-Pritchard, Róheim, Frazer, Durand,
Dumézil — tekintélyes számán)? Hankiss rendre visszatérő érve, hogy , lehetetlen bizo¬
nyítani vagy cáfolni", , senki sem bizonyította vagy cáfolta" ezt meg azt... Persze, aki a
társadalomtudóst arra kárhoztatja, hogy vitathatatlan bizonyítékkal szolgáljon az ép
ésszel követhető jelenségek világáról, az könnyűszerrel mondhatná: aki tudja vagy
legalább hiszi, hogy tudja, honnan jött és mi a dolga ezen a világon, s nem érzi sorsa
abszurditását, sem félelmetes mélységeit, annak nincs szüksége az elbizonytalanító
emberi kalandregényekre. Én azonban éppen ellenkezőleg gondolom: az , emberi ka¬
land" lényege talán elsősorban az lehet, hogy , a valóságos világ tényleges összefüg¬
gésrendszereinek, struktúráinak egy-egy mozzanatára is rábukkanhatunk", s ezekből a
lét-lenyomatokból, élettényekből olyan , szimbólumhálókat" vetithetiink a valóságra,
amelyek esetleg , pusztán az emberi agy szüleményeinek" is bizonyulhatnak, mégis
segítségünkre lehetnek a világképek alkotásában, mítoszok, vallások, műalkotások
egész imaginációs univerzumának kialakulásában. Hankissnál az emberi kaland a jelek
és szimbólumok teremtésének, használatának egész eszközrendszerét lehetővé tévő,
kialakító és fenntartó körülmény-együttes, amely a maga összetettségében védő funk¬
ciót biztosít, védőburkolatot képez az emberi közösségek körül, sőt magában az embe¬
ren belüli világban is. Hitek, remények, illúziók, vágyakozások, az eligazodás és a
fontosságtudat Szerepe töltik meg belülről az ember védőszféráit, s a belénk épült ide¬
gen világ éppúgy, mint a körülöttünk fenekedő, egyformán tekinthető ellenségesnek,
szorongásra okot adónak ahogyan biztonságosnak, kényelmesnek, szabadnak is. Ezek
az értékelő szempontok, s a funkciónak és a szimbolikus kezelésmódnak ilyetén felfo¬
gása mutatja, hogy Hankiss a világ civilizációs fejlődéstörténetét, illetve a mai, glorió¬
zus haladástörténetet meghaladó szemléletmódot képviseli abban a társadalomban,
amelyben résztvevő megfigyelőként és az örök érvényű tudás egyik képviselőjeként
maga is , az ember, a káosz hatalmas és idegen erőivel szemben építette föl" a maga
művét.

A félelem szerepe és a konfliktusvállalás merészsége éppúgy, mint az új kihívásokra új
válaszokat kereső attitűdje olyan emberi kaland, amely egy idegen világ erőivel vívott
állandó küzdelemként azonosítható. Hankiss e munkájában egyszemélyes szellemi
küzdelmének és erőfeszítéseinek adott foglalatot. Saját emberi kalandja ennyiben im¬
már mindenképp sikeres marad. A többi kaland-lehetőség azonban már nem kis mér¬
tékben rajtunk, olvasóin és képes beszédmódjának értelmezőin áll. Még akkor is, ha Ő
már csupán a velünk élő kíváncsi kétely esélyét hagyta rank...

2019. 01. 06.

1. Írásom korábbi változata egykoron megjelent az Új Magyar Szó erdélyi napilap kisebbség¬
rovatában, közvetlenül Elemér halála után. Mint egykori nagy kutatásának aprómunkása, ennyivel
tartozom is Neki, emlékének, életművének. S tartozunk talán mindannyian.

470