felhasználóknál jobban ugyanis senki nem tudja, mi a fontos információ a számukra.
Minden olyan tartalomszolgáltatási kísérlet, amely a felhasználó helyett igyekezett
kitalálni, mi is volna a fontos neki, drágán megfizette a tanulópénzt. Ezért is különös,
hogy az Internet-gazdaság szereplői egy olyan tézisnek tapsolnak, ami homlokegyenest
ellenkezik mindennapi tapasztalataikkal. Miközben vért izzadnak, hogy minél tökélete¬
sebben kiszolgálják a minél jobban feltárt és megismert felhasználói igényeket, harcol¬
va a legfontosabb erőforrásért, reménybeli online ügyfeleik figyelméért, hogyan képe¬
sek még csak átmenetileg is belehelyezkedni abba a pozícióba, hogy az Internet¬
felhasználók nem is tudják, mi a fontos nekik?
Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy bizonyos korosztályokban bizonyos kere¬
sési környezetek ne jelentenének nehézségeket sokaknak — az információkereső visel¬
kedés (information seeking behaviour) elemzésével, zavaraival seregnyi kutató foglal¬
kozik, így erről egyre többet tudunk.
2. , Az Internet-felhasználók azért nem találják meg, amit keresnek, mert nem tud¬
ják, mi a fontos..."
Azt már tudjuk, hogy ennek az állításnak a második fele nem tartható, önmagában már
ez is értelmetlenné tenné az egész mondatot. De van itt más is. A keresési folyamat
megindítása maga is erős tudatosságot, Szándékot és jelentőséget, vagyis fontossagtu¬
datot feltételez, tehát ha lenne is ok-okozati összefüggés a keresés sikeressége és a
fontosságtudat között, akkor is önellentmondásra épülne a levezetés (,, azért nem talál¬
ják, ami nekik fontos, mert nem tudják, mi a fontos"). A nagyobbik baj az, hogy a
mondat első fele is téves vélekedésen alapul (az Internet-felhasználók nem találják
meg, amit keresnek). Bizonyára sok Internet- felhasználóra igaz az az állítás, hogy volt
már olyan, hogy nem talált meg valamit, amit keres. Ám a keresők elképesztő leter¬
heltsége, a naponta végrehajtott milliárdnyi keresőutasítás nem éppen arra utal, hogy
ez határozná meg a Web-keresési univerzumot. Éppen ellenkezőleg. A tipikus ,,kime¬
net" a sikeres keresés, ez tartja mozgásban a keresők piacát. A keresőprogramok és a
tematikus portálok óriási népszerűsége mögött a felismert és tudatosított hasznosság
áll, nem a Net-idióták digitális divathóbortja. A piac nyomása azonnal véget vet annak
a megoldásnak, amelyik nem elég hatékony. Ki emlékszik még rá, milyen könyörtele¬
nül elsöpörte például az Altavistát, a keresők korai generációjának legjobbjat a Goog¬
le? Nagyon sokfajta kontextusban nagyon sokfajta tartalom megtalálásáért nagyon
sokfajta keresési útvonalat lehet bejárni. Ezeket a műveleteket egyre tökéletesebb esz¬
közök egyre jobb hatásfokkal egyre több tartalomtípussal teszik lehetővé (gondoljunk
csak a képkeresőkre, a zenei keresőkre vagy a Google Earth-re). A vállalható állítás
tehát az, hogy az Internet-felhasználók egyre több releváns tartalmat egyre professzio¬
nálisabb támogatással egyre sikeresebben találnak meg.