OCR Output

Az időközben Kodály Központtá átkeresztelt konferencia- és hangversenyterem hivata¬
los felavatására 2010. december 16-án a Pannon Filharmonikus Zenekar koncertjével
került sor. A gyönyörű és kiváló akusztikájú épületet már elég sok 2011-es programra
lekötötték, de a legnagyobb sikert az jelenti, hogy a kormány — egyetlen vidéki intéz¬
ményként — nemzeti fenntartásba vette az épiiletet.!!® Hatalmas dolog ez az óriási adós¬
ságállománnyal küzdő város szempontjából, és egyben a kulturális decentralizáció
egyetlen, csekély eredménye.

Mindez nem mondható el a Zsolnay Negyedről, melynek elkészülte 2011 nyarára toló¬
dott ki. A már kivitelezés alatt álló tervek ellenére még most is felmerül újabb intéz¬
ményeknek — mint például a Pécsi Művészeti Szakközépiskolának vagy a Művészetek
Házának — a kulturális negyedbe való költöztetése. Csak remélni lehet, hogy a Zsolnay
nem a hollandok baljóslatát fogja igazolni, mely szerint , egyetemi és önkormányzati
intézmények kétséges vonzerejű és bizonytalanul fenntartható szigete? lesz.'!° A Zsol¬
nay gyár területén két kiállítás már 2010-ben látogatható volt. Szeptember 1-jén a fel¬
újított Sikorski-házban került bemutatásra a város által Gyugyi Lászlótól megvásárolt,
több mint 600 Zsolnay kerámiatárgyból álló gyűjtemény. 2010. december 10-én pedig
Pinczehelyi Sándor kiállításával nyitott az itt kialakított, 1000 m-es kiallitotér.!?°

A több száz programmal kapcsolatban általánosságban megállapítható, hogy a keve¬
sebb talán több lett volna. A befogadhatatlan mennyiségű kulturális program gyakran
választásra kényszerítette a kultúrafogyasztót.!?! Így számos olyan rendezvény is volt,
melynek alig volt közönsége. A 2010. január 10-i megnyitó Pécs történelmének kor¬
szakait és kulturális örökségét idézte meg látványosan pécsi művészek, zenekarok,
táncosok és több száz iskolás közreműködésével. A megnyitót a magyar televízión
keresztül csaknem fél millió ember látta, melynek mélypontja azonban pont a finálé
volt: a play backről elénekelt hazai popsláger, a Várj, míg felkel majd a Nap alatt való¬
ban elindult felfelé a város kulturális energiáit Európára sugárzó jelképként egy , nagy
sárga gömb a tér nyugati felén, s keveseket zavart, hogy a Nap általában keleten szo¬
kott felkelni", 128

A húzónévként szereplő képzőművészek kiállításai nagy sikert arattak. A megnyitó
színvonaltalanságát és a kiállítótér korlátait leszámítva a Magyarok a Bauhausban kiál¬
lítás anyaga egyedülálló volt, és tényleg európai minőséget képviselt. A kiállítást csak¬
nem 15.000-en nézték meg." Az avantgárd festőcsoport, a Nyolcak kiállítását azon¬
ban csak egy hónap csúszással, december 10-én nyitották meg. A könnyűzenei pro¬
dukciók közül kevésbé Seal beharangozott koncertje, sokkal inkább Goran Bregovic, a
Jethro Tull vagy a Buena Vista Social Club fellépése volt emlékezetes." Igazi sikert
jelentett a Városfoglalás névre keresztelt projekt, mely során híres és ismert pécsi em¬
berek életútjának rövid ismertetését olvashatták a járókelők a pécsi házak falain. Ki¬
emelhető még a Cirkuszfesztivál, mely új színfoltot jelentett Pécs kulturális palettáján.
A tánc műfajában kimagaslóak voltak Frenák Pál és Nagy József társulatainak Pécs
számára koreografált táncelőadásai.

425