vagy irodalmi műfaj, hanem egy mindent átható kulturális és politikai diskurzus is.?" A
melodrámának hagyományosan három főszereplője van: a szenvedő áldozat, a könyör¬
telen gazember és a hősies megmentő. Jellemző elemei az áldozattá válás, a hősiesség
és a gazság, az örök harc a jó és a gonosz között és a karakterek bináris morális állás¬
pontok általi megjelenítése." A melodrámára jellemző a szélsőséges érzelmi állapot,
amely kevés helyet biztosít árnyékoltságra, etikai kétségre, vagy összetettségre. A me¬
lodráma-modell több szempontból játszik fontos szerepet politikai és társadalmi dis¬
kurzusok és konfliktusok esetén. Először is egyértelmű határt von jó és rossz, igazság
és igaztalanság között. Azáltal, hogy élesen meghúzza a határvonalat jó és gonosz kö¬
zött, a melodrama minden problémát és kapcsolatot moralizál, tehát az adott konfliktus
nem mint puszta nézeteltérés, hanem mint alapvető erkölcsi összecsapás jelenik meg.”°
Ezen túlmenően, a melodráma erkölcsi felháborodás és szimpátia generálása által ké¬
pes elszigetelt személyes vagy helyi bajokat tágabb regionális, nemzeti vagy nemzet¬
közi problémákká alakítani, és ösztönözheti az egység érzetét és az erkölcsi és érzelmi
összhangot. Mindezek által csökkenti az adott szituáció összetettségét és egyszerű,
következetes magyarázatot és megoldást szolgáltat.
A mecsetellenes diskurzusok az egyes kerületek hanyatlását állítják a probléma közép¬
pontjába. A diskurzusok három tematikus alappillérre épülnek: 1. a bűnözés és a bi¬
zonytalanság terjedése, 2. meg nem érdemelt juttatások a bevándorlóknak, illetve 3. a
tisztelet, a fegyelem és a jó modor csökkenése. Nem kétséges ezen motívumok beván¬
dorlás-ellenes színezete, hiszen ezek a narratívák elsődlegesen a muszlim bevándorló¬
kat teszik felelőssé a kerület hanyatlásáért.
A nagyarányú bevándorlás több katalán város spanyol ajkú külterületeiben azt a széles
körben elterjedt gondolatot generálta, hogy a kerületek a bűnözés és egyéb jogellenes
cselekedetek központjává váltak. A mecset jelenlétét nem egyszerűen a növekvő be¬
vándorlás szimbólumaként értelmezték, hanem olyan tényezőnek, amely aktív szerepet
játszik a kerület hanyatlásában. A kutatásban résztvevők azt állították, hogy egy eset¬
leges mecset, akárcsak a mágnes, egyre több muszlimot vonzana a körzetbe, amely a
terület teljes gettósodását eredményezné, és egyben a békés és civilizált élet megszűné¬
sét is jelentené. Ezen belül az aktivisták magukat mint áldozatokat, a bevándorlókat
pedig mint elkövetőket azonosították. Számos kutató rámutatott az áldozat kijelölésé¬
nek fontosságára a társadalmi mozgósítás szempontjából."! A részletekről egy adatköz¬
lő kijelentette: , Látod a hanyatlást? A mocsok, a piszok mindenütt? Ez azóta van, mió¬
ta ezek ide megérkeztek. Képzeld el, ha még egy mecset is volna! Az nekik maga a pa¬
radicsom lenne! Egyre többen és többen lennének. Nézd meg a szemetet mindenütt, ez
már a gettó. Mi, régóta itt élők szeretnénk békében élni. 56 éves vagyok, egész életem¬
ben dolgoztam. Megérdemlem a nyugalmat, nem igaz? Azt sem akarom, hogy az uno¬
káim olyan helyen nőjenek fel, ahol dílerek vannak lépten-nyomon, ahol nem biztonsá¬