OCR
Az iszlám hagyomány Spanyolországban A mecsetellenesség tanulmányozása szempontjából Spanyolország különösen érdekes helyszín, ha iszlám századokra visszanyúló történelmi jelenlétét vesszük figyelembe. Az Ibériai-félsziget nagy része közel nyolc évszázadon át, 711 és 1492 között iszlám fennhatóság alatt állt, a térség a muzulmán civilizáció egy fő központja volt." AlAndalus nemcsak egy nagymértékben multikulturális társadalom, hanem virágzó kulturális és társadalmi élet színtere volt: filozófusok, matematikusok, költők, mérnökök és építészek központja." A mór uralom, illetve az Észak Afrikával való történelmi kapcsolat hatására a marokkóiak ismételten mint a másság megtestesítői bukkantak fel a spanyol nemzeti diskurzusban.'° Jelenleg Spanyolországban a muszlim lakosság száma közel másfél millió. Bár a marokkóiak száma messze felülmúlja más muzulmán kisebbségek számát Katalóniában, a , muszlim" kategória már nem szinonimája a , marokkói"-nak. Katalónia jelenleg több mint 35 ezer pakisztáni, 20 ezer szenegáli és közel 17 ezer gambiai lakóhelye. A helyi lakosok előszeretettel mossák össze az észak-afrikai és dél-ázsiai bevándorlókat, és a kollektív , moro" névvel illetik mindannyiukat. !! Mint fennebb említettem, Katalónia lakói erősebb ellenérzést tanúsítanak a mecsetek iránt, mint más spanyol régiók állampolgárai. Ez a tény igencsak meglepő, ha figyelembe vesszük a Madrid elleni 2004-és terrortámadást. A magyarázat egyszerű: Madridban a marokkóiakat háttérbe szorította számos más bevándorló csoport, leginkább az ecuadoriak és a románok, így a mecsetek csak egyetlen szimbólumot képeznek a sok közül a madridi etnikai és vallási sokszínűségben. Katalóniában ezzel szemben a marokkóiak továbbra is a legnépesebb bevándorló csoportot alkotják. A mecsetellenesség lehetséges okai Egyes kutatók azt állítják, hogy az erős katalán regionális identitás és a nagyfokú as-szimilációs törekvés áll a relatíve nagyszámú mecsetellenes megmozdulás hátterében. !? Azonban, ahogy Avi Astor rámutatott, ? az kezdeményezések szervezőinek és résztvevőinek nagy hányada első- és másodgenerációs spanyol bevándorló. A jelenség másik érdekes jellegzetessége, hogy a mecsetellenes hangulat Katalóniában nem korlátozódik a régió lakosságának konzervatív szegmensére, a mecsetellenesség nem csupán az ideológiai konzervativizmusban gyökerezik. A gazdasági megközelítés szintén nem ad magyarázatot a régióban fellépő mecsetháborúra. Katalóniában a legmagasabb az egy főre jutó jövedelem, és a legalacsonyabb a munkanélküliségi ráta az egész országban. Mindezen túl, a mecsetellenes akciók döntő többsége a jelentős gazdasági növekedés időszakában történt." Szintén csábító lenne egyszerűen az iszlamofóbiával magyarázni a történteket. Azonban, ahogy Stefano Allievi már korábban rámutatott," a mecsetháborúk középpontjában Európa szerte nem kizárólag vallási kérdések, illetve az iszlamista szélsőségesek iránt érzett gyűlölet illetve a tőlük való félelem áll. A katalán megmozdulások hátterében sokkal inkább egy sor társadalmi probléma húzódik, ide 396