OCR
Zárásként és egyben továbbgondolásként érdemes (lenne) megfontolni, hogy a történelemnek miért van a mai napig óriási tétje, indulatgerjesztő szerepe, holott olyan új problémák (járványok, globális klímaváltozás, túlnépesedés etc.) jelennek meg, amelyek megoldásában a történelem szerepe erősen kétes? 2020. 05. 09. 1. Jelen írás a korábban megjelent, történetelmélettel is foglalkozó kötetem (IIlik Péter: A történészcéh alkonya. Unicus Műhely, Budapest, 2019.) tanulságait tartalmazó, rövidített, ismeretterjesztő jellegű, de lábjegyzetelt összefoglalója. 2. Vö. pl.: Loftus, G. R. — Loftus, E. F.: Human Memory. The Processing of Information. New Y ork, 1975. 3. A posztmodern történetírás talán egyetlen neves hazai szószólója Gyani Gabor, aki ennek kapcsán vitát is folytatott a Századok folyóirat hasábjain a szakma több prominens képviselőjével. Gyani Gábor: A posztmodern és a magyarországi történetírás. Századok, 147(2013): 1. sz. 177-188. A tanulmány lábjegyzeteiben jól használható bibliográfiát is ad a posztmodern elméletéhez. 4. Vö.: Erdős Zoltán: A történeti pszichológia a magyar történettudományban. Fons: forráskutatás és történeti segédtudományok, 21(2014): 4. sz. 389-430. 5. Marketing alapismeretek és tételek. PénzügySziget.hu, 2007. [https://penzugysziget.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=934:07tetel &catid=241 &Itemid=78] (2020.05.09.) 6. https://monsooninfo.blog.hu/2015/01/09/25 kevesbe ismert idezet albert einsteintol (2020.05.09.) 7. Vö.: Btk. 333. § A nemzeti szocialista vagy kommunista rendszerek bűneinek nyilvános tagadása. [https://buntetojog.info/kulonos-resz/btk-333-%C2%A 7-a-nemzeti-szocialista-vagy-kommunistarendszerek-buneinek-nyilvanos-tagadasa/] (2020.05.09.) 8. Kisantal Tamas — Szeberényi Gabor: Hayden White , hasznáról és káráról". Narratologiai kihívás a térténetirasban. Aetas, 16(2001): 1. sz. 133. [http://acta. bibl.uszeged.hu/40990/1/aetas 2001 001 116-133.pdf] (2020.05.09.) 9. A személyes tapasztalatom az, hogy a fiatalok meglehetősen érdektelenek a történelemmel, mint narrativaval szemben, illetve a hagyomanyos csatornák főleg csak az idősebb generációkat szólítják meg. De ez az egyéni tapasztalat természetesen nem feltétlenül általánosítható. 10. A magyar fiatalok többsége érdeklődik a történelem iránt. Múlt-Kor.hu, 2014. júl. 30. [https://mult-kor.hu/cikk.php?id-41673] (2020.05.09.) A cikk másik megállapítása, hogy a fiatalok pozitív, nemzeti büszkeségre okot adó narratívára vágynak. Meglepő módon az ebbe az irányba való elmozdulást támogató kormányzatot éppen emiatt éri kritika a baloldali ellenzék részéről. 11. A párhuzamos narratívákra vö.: Illik Péter: A történészcéh alkonya. Unicus Műhely, Budapest, 2019. 12. Radzinszkij, Edvard: Sztálin. Európa, Budapest, 1998. 5. 228