OCR Output

pozitivista gondolkozásmód elterjedésének és egyetemessé válásának következtében
sokáig kétségbe vonták. Az alapjában véve Galileitől örökölt, majd később August
Comte és posztmodern követői által kidolgozott irányzat hívei azt hangsúlyozták, hogy
a tudományosság értékével csak az olyan megállapítások bírnak, melyek objektíve
igazolhatók, mindenkor érvényesek, és melyekhez egy zárt, merev és számszerű kísér¬
leti módszer alkalmazásával lehet eljutni. Ennek az általánosításnak súlyos következ¬
ményei voltak a társadalomtudományok, köztük az antropológia fejlődésére nézve. A
kulturális jelenségek ugyanis szubjektív formákban jelennek meg és folyamatosan vál¬
toznak, ezért a kvantitatív módszerek nem elégségesek azok vizsgálatára. Újfajta kvali¬
tatív kutatási technikák kifejlesztésére volt szükség. Ezek jelentőségére utal Fortes és
Peacock fentebb idézett állítása, és erre hívja fel a figyelmet Clifford Geertz is, amikor
azt írja, hogy ,ha meg akarunk érteni egy tudományt, először nem elméleteit vagy
eredményeit kell megtekintenünk, és egészen biztosan nem azt, amit hívei mondanak
róla — azt kell megnéznünk, hogy mit csinálnak azok, akik a gyakorlatban művelik".
Az antropológusok etnográfiát művelnek: összetett, szabálytalan és rejtett fogalmi
struktúrák sokaságával kerülnek szembe, hogy aztán megértsék, rendszerezzék és be¬
mutathassák azokat. Az etnográfus célja: nem a saját kérdéseinek megválaszolása, ha¬
nem mások válaszainak megismerése; nem a világ megtapasztalása, hanem a világ
emberen átszűrt kifejezésének megértése és értelmezése. Az etnográfus arra hivatott,
hogy felderítse azokat a társadalmi jelentéseket, melyeket az emberek alakítanak ki
környezetükről és saját magukról, és melyek egyben meghatározzák viselkedésüket,
gondolataikat és hitüket. Az antropológia metodológiája tehát nem olyan egyetemes
kísérleti módszerek összessége, melyek a kutatót objektív és állandó ismeretek feltárá¬
sához vezethetik. Ennek a diszciplínának a képviselői ugyanis nem természeti jelensé¬
gek egzakt reprezentációjára, hanem társadalmi jelenségek emberek által szőtt jelen¬
téshálójának értelmezésére törekednek.

Azok, akik az antropológiát a gyakorlatban művelik, más világok hivatásos megszál¬
lottjai: megszállottan törekszenek arra, hogy megértsék és megértessék a kultúrák kö¬
zötti tér milyenségét, a kulturális sokféleséget (cultural diversity). Ehhez szükségük
van arra, hogy mások szemszögéből lássák a világot, vagy ahogyan Geertz fogalmazta,
hogy képzeletben belépjenek egy idegen gondolkozásmódba.? A kulturális antropoló¬
gia fejlődése eredeti célkitűzéseit tekintve megrekedt, de elsősorban nem a gyarmati
rendszerek megszűnésének következtében, hanem azért, mert az említett , más vilá¬
gok" és , idegen gondolkozásmódok" már nem távoli, , egzotikus" helyeken keresen¬
dők — mint a Trobriand-szigetek, ahol Malinowski talált rájuk —, hanem a közvetlen
környezetünkben: egy, a globalizáció folyamatai által alakított, összekapcsolt világban.
Geertz szavaival élve , elmúltak azok a régi szép idők, amikor kannibalizmus volt és az
özvegyeket elégették"?

Nekünk, antropológusoknak ezekhez a megváltozott körülményekhez kell igazítanunk
küldetéstudatunkat. Újra kell gondolnunk a , sokféleség édes hasznának" retorikáját és
a kvalitatív etnográfiai kutatás technikáinak alkalmazását és hasznosságát. Mivel az
antropológiai kutatás tárgya összetettebbé vált, az antropológiai szemléletnek is komp¬

211