OCR Output

színes bazsarózsákkal, illetve más virágokkal érkezik a pünkösdvasárnapi liturgiára és
körmenetre — a virágok szimbolikáját és rituális jelentőségét, illetve az ünnep halotti
jellegét a római Rosalia hagyományaira vezetik vissza, sőt azt inkább egy még korábbi
dák-trák hagyománynak tekintik. Maga az ortodox pünkösd a román kultúra ősiségé¬
nek reprezentánsaként értelmeződik, amelyben különféle ókori pogány és keresztény
kultuszok, rítusok forrnak össze egy román egésszé, amely így sokkal autentikusabb¬
nak és ősibbnek mutatkozik, mint a római katolikus pünkösd.

Egyéni ünnepi élmények — ünnepi együttműködések, különbségek felfüggesztése

A gyimesi román pünkösdi ünnep elsősorban a helyiek ünnepe: arra kiváltképp a gyi¬
mesbükkiek (többségében ortodox románok és magyarok) mennek el, és a környező
románok lakta településekről, így Ágasról és Palánkáról érkeznek még résztvevők. Az
évek során az ünnepség visszakerült a helyi hatáskörű rendezvények közé, s nem vált
összromán nemzeti—vallasi fesztivállá, ugyanakkor egyre kedveltebb, elfogadottabb
lett a helyiek körében. Gyakorlatilag a saját egykori pünkösdi ünnepük vett fel újabb
jelentéseket és rítusokat, mint például a hősökre való emlékezést. A helyeik elsősorban
a szent liturgia és a körmenet egységesítő erejét emelik ki élményforrásként, a a vise¬
letbe öltözött emberek sokaságát tartják különösen szépnek: ,,Doamne ce frumos!”, , E
frumos. Doamne ajutane Maria!”, , Frumos Doamne ajuta!”

198