OCR Output

A barátság szerepe a (közös) kultúra
(eltérő) értelmezéseiben!

Balatonyi J udit

2005 és 2015 közötti gyimesi kutatásaim során a magyar és román lakodalmak népraj¬
zi, kulturális antropológiai vizsgálatára vállalkoztam, s mindezzel, a rituális élet egy
szegmense mentén a maga komplexitásában próbáltam megragadni a helyi társadalom
működését.! Elsősorban a román—magyar együttélés, a rokonság, a barátság és a SZe¬
relmi kapcsolatok dinamikája érdekelt, és a lakodalom apropóján a különféle identitá¬
sokat is vizsgáltam. Kutatói perspektívámat a kultúra és a hagyomány konstruktivista
felfogása határozta meg: a lakodalmakat gyakorlatok és értelmezések konstitutív, ös-¬
szetett, ismétlődő folyamataiként közelítettem meg." Nemcsak a gyimesi lakodalmi
kultúrát, hanem a kultúrához tapadó, a kultúrát eszközként is felhasználó magyar, ro¬
mán és csángó identitásokat, a magyar-román különbségtételt sem valami eleve adott
dologként, hanem sokkal inkább szabályozó normákként és társadalmi jelentésekként
fogtam fel.°

A terepmunkáim során több érdekes ellentmondást figyeltem meg a gyimesi magyar és
a román lakodalmi kultúra és a helyi identitások összefüggéseivel kapcsolatban. Egy¬
részt meggyőződhettem arról, hogy a román és magyar lakodalmak és a turistáknak,
illetve a helyi közösségnek bemutatott gyermek vagy felnőtt szereplőkkel előadott ún.
,lakodalmasok” szinte teljesen egyformák. A magyar és a román szereplők gyakorlati¬
lag ugyanazt a tancos—zenés repertoárt vonultatják fel, és megtévesztően hasonló lako¬
dalmi rítusokat és rítusszövegeket prezentálnak. , Cine D aus no striga din ast pahar no
sa bea!"; , Aki nem kiáltja, Deusz, nem iszik belőle!" — adják ki a lakodalmi Deusz¬
pálinkát és a süteményt a románok éppúgy, ahogy a magyarok. A lakodalmi rítusok
hasonlósága elsősorban a hosszú távú gyimesi magyar és román együttéléssel magya¬
rázható. A gyimesi román és magyar népesség kölcsönösen hatott egymás kultúrájára,
a , nyugati" és , keleti" kulturális rendszerek érintkezési felületén létrejött egy harma¬
dik kultúra — ezt az egyszerűség kedvéért nevezzük gyimesi kultúrának. Az igazsághoz
hozzátartozik, hogy nem az , egész" helyi kultúrán osztoznak: vallási életük, gazdasági
és politikai tevékenységeik, emberi kapcsolataik, közös történelmük, kulturális és
kommunikatív emlékezetük ugyan számos ponton összeköti, de egyben el is választja
őket egymástól; mindezzel kapcsolatos kulturális tudásaikat az iskolai oktatás, az egy¬
házi élet és alapvetően a szocializáció során újra is termelik, illetve újra is írják azokat.
Elsősorban a helyi folklór és a klasszikus értelemben vett hagyományok, így a helyi
lakodalmak területén közösködnek.

185