OCR Output

A művészérzelem pszichiátriája,
avagy a vágyaktól a pszichózis felé?

Gerevich József Teremtő vágyak című munkáiról

A.Gergely András

Nem tudományos közlés egy szakmai weboldal hasábjain? Miért itt, s miért épp ezt,
miért éppen így? Elfogultság a művészet, érzelem a tudományosság határain? Milyen
műfaj ez...? Esszé? Recenzió? Alcazott tanulmány. . . ?

A válasz nem egyszerű, mégis azzá válhat egy szempillantás alatt, merthogy egyszerre
mindez. Tudós mű, egy köztiszteletben álló gondolkodó csaknem egy életmű szintjén
gazdag teoretikus kísérlete, s annak bűvösen választékos megjelenítése három elvará¬
zsoló kötetben. Nehéz nem elfogultan, szeretetteljes hanggal, elkötelezettséggel és
fantáziadús méltatással körülvenni. A nehézség csupán annyi: egyetlen szerző három
opuszáról, sorozatként is és önálló kötetként is megálló művekről, mindegyikben tu¬
catnyi rövid írásról és számtalan bámulatos képről van szó — hogyan lehet ezeket más¬
képp bemutatni, mint elfogult bűvölettel? Talán csak körbe táncolni lehet, mint egy
szertartáson felmutatott varázskönyvet, bűbájos forrasmunkat...

Gerevich József , vágyművészeti" albumairól van szó. A szerző az 1980-as évek elején
társadalmi terápiával foglalkozó munkákkal és magas népszerűségi mutatókkal indult
el, pszichiáterként dolgozott, drogfogyasztásról, függőségekről, a vágyfüggő létmódok
lélektanáról jelentetett meg számtalan munkát. Gerevich mintegy négyszáz tudomá¬
nyos közleménye alapvetően a drogok, az alkoholkitettség, az agresszió tárgykörében
fogant, de több írásában a művészetpszichológia, a pszichiátria és az alkotóművészet
határán bolyongók, az , esendők" és , érzők" konstruktív irányultságainak kulcskérdé¬
seit is tárgyalta.

Az újabban megjelent, egyelőre három részből álló sorozat indító kötete a Teremtő
vágyak. Művészek és múzsák címet viseli," mely a szerző szándéka szerint amolyan
, szöveggyűjteményt" kínál a művészetek iránt fogékony, műalkotásokat és művészi
sorsokat a maguk teljességében befogadni kívánó közönségnek. E tudós program vé¬
gigvitelével azonban semmivel sem vállalt kevesebbet, mint hogy bemutatja a művé¬
szettörténet legkiemelkedőbb műveinek születését, és témaköretét, felszínre segítve a
rejtett jelentéstartalmakat, s teszi ezt lenyűgöző képrészletekkel és impozáns leírások¬
kal tarkítva. Ráadásul nem a , magas" műtörténet, hanem inkább a befogadás-lélektan

155