OCR Output

A hazai két tanítási nyelvű oktatás
a tudásalapú társadalomban!

Illik Péter

A sikeres számítógépes keresés titka a megfelelő kérdésfeltevés.
Pontos kérdés hiányában a világ összes adatához való hozzáférésnek
sem volt semmi haszna. "

(Ken McClure)

Domschitz Mátyás vitaindítónak szánt írása? a Facebook-hírfolyam részeként jutott el
hozzám — ez kiválóan példázza az információs társadalom egyik legfontosabb jellem¬
zőjét, az információ mobilitását, amely jó esetben a konstruktív társadalmi vitát és
információszerzést szolgálná vagy szolgálhatná. Az írást alapvetően, mint történész és
15 éve angol nyelven történelem tárgyat tanító középiskolai tanár szemlélem, és élek
kérdésekkel vele szemben.

Első benyomásom az, hogy egy nagyon elméleti írásról van szó, ami felhívja a figyel¬
met arra a — szerintem — nem szerencsés tényre, hogy az oktatásról megnyilatkozók
zöme szakember, azon belül is elméleti szakember: akadémiai kutató, felsőoktatásbeli
szakértő, publicista, politológus vagy kormányzati-hivatali dolgozó. Így erre a rend¬
szerre általában , makro szemmel" néznek. Ugyanakkor azok, akik a , mikro szinten"
vannak, akiknek élő kapcsolatuk van a középiskolával (szülők, diákok és tanárok) ke¬
véssé vesznek részt a diskurzusban. Ez az oka annak, hogy nagyon gyakran kimarad¬
nak olyan gyakorlati megfontolások az elemzésekből, mint például az, hogy idehaza a
középiskolai tanárok heti 22—26 órában tanítanak, míg Romániában és Lengyelország¬
ban is ez az óraszám 18.° De ugyanígy érdemes lenne szemügyre venni a diákok túl¬
terheltségét is, nem csak az óraszámokat (heti 32—36 óra), hanem az órák elosztását is,
vagyis hogy gyakran olyan órák (pl. matematika) kerülnek 6-7. tanórába, amelyek
megkívánnák a szellemi frissességet.

Második benyomásom pedig az, hogy e vitairat hazai közoktatásra vonatkozó állításai
mögött egy alapvető paradoxon húzódik meg, ami igen jellemző a — joggal — kritikus
hangütésű, elsősorban liberális! szemléletű írásokra: mégpedig az, hogy a tudásalapú
tárasadalom csak úgy van. Nem, ezt kialakították, mégpedig éppen azok az emberek,
akik a korábbi , elavult oktatási szemléletben"? kaptak nevelést, és a nem mai értelem¬
ben vett tudásalapú társadalomban nőttek fel. Az ellentmondás feloldása az, hogy a
korábbi, ma elavultnak tekintett módszerek is alkalmasak voltak gondolkodási készsé¬

77