tagja, az alkotmány-előkészítő eseti bizottság alelnöke, a Velencei Bizottság és a Mo¬
 nitoring Bizottság magyarországi jelenlétekor a frakció tárgyalódelegációjának tagja,
 sok-sok alkalommal vezérszónok, s mint ilyen, hozzávetőlegesen az összes közjogi
 tárgyú törvényjavaslat vitájában részt vett. Tehát olyan mennyiségű és rétegzettségű
 tapasztalati tudás, szakértelem és felelős belátás avatott közvetítője lehet, hogy aligha
 lehetséges kötetéből és munkáiból egy-egy hangsúlyos mondatot kiemelni, szempontot
 fölidézni, nagy elméletet az égre vetíteni és felhőtlen derűvel körbefogni. Talán még
 ennél is kevésbé lehet súlyán mérni a törvényalkotási folyamatban elvégzett elemzői
 munkáját.
 
Ugyanakkor kell. Kell, mert itt éljük a parlamentáris demokráciánk (történetileg első és
 relatíve legteljesebb többpárti képviseleti rendszerünk) papirforman harmincas életko¬
 rának forró napjait, amikor éppen a demokrácia képzetének és intézményes rendszeré¬
 nek egyre harsányabb lebontási és átalakítási munkálatai zajlanak, amikor a jogalkotási
 folyamat várhatóan negyed-, sőt félszáz évre dönti el a jövőt, amikor a formálisan és
 történetileg, politológiai és jogelméleti szempontból fajsúlyosnak tekinthető alkotmá¬
 nyozási rendszer a legszélesebb körű társadalmi jóváhagyásra várna (de nem vár, mert
 megmondták neki, hogy már Ez AZ...! amire képzeletéből futhatja), és a sarkalatos
 törvények megalkotásakor, beiktatásakor és a fékek, ellensúlyok, jogelvek és törvényi
 passzusok éppen nem a demokratikus, hanem a burkoltan, vagy épp nyíltan leépített
 rendszer (csak emlékeztetőül: , a centrális erőtér") a megvalósulás kitűnő útján halad
 tova.
 
 
El, tőlünk mindenesetre oly távolra, hogy oda már csak rakétával lehet üzenni, nem
 parittyával. S a megépült nagy monstrum immár járja nyomasztó útját a bársonyos
 átmenet 30. évfordulóján, az eszme-smirglizős gyakorlat és a fölszalámizási praktikum
 megfelelő előzményei nyomában. Egyelőre csak nyomában, de nem kizárt, hogy ké¬
 sőbb ő maga lesz A Rendszer. Ez azonban javarészt megírhatatlan. Nemcsak mert a
 média, a könyvkiadás, a közlésmódok legtöbbje, a megengedő belátások, a szerkesztő¬
 ségi félelmek, a kiadás-támogatási pályázati rendszer, a nyilvánosság fórumai, a befo¬
 lyásra épülő hírgyár-erődítmények, a manipulált jogszolgáltatás, a megfélemlített köz¬
 szolgálatiság, a közvetlen tervutasításos rendszer egész logikája éppen ellene dolgozik.
 Hanem mert a közjogi válaszok célja, indoka, értelmezési mezeje, haszna, értelme,
 vitaképessége, konszenzusos bázisa mintegy egyetlen gesztus-értékű kifejezésre épül:
 , oszt jónapot!" Ennyi a vitathatóság, az egyeztethetőség, a nyomásgyakorlás, a három¬
 oldalú egyensúlykeresés, a társadalmi közmegegyezés, a jogkodifikáció egész eljárása,
 a fogalmak, a definíciók, az alkalmazási pástok, az érintettek (avagy megalázottak és
 megnyomoritottak) és a hatalomviselők közötti kommunikáció egész tétje és magasz¬
 tossága. Ennyi lett a közjog, az államjogi alapelvek, a képviseleti intézmények, a tör¬
 vény-előkészítés, törvényalkalmazás komplex rendszere és a pártok részvételi, érdek¬
 képviseleti, felhatalmazottsági feladattudata közötti alku legfőbb kulcsszava. S még
 illedelmes is, nem valami házelnöki leszólás csupán. Ha nem tetszik, nyugodtan tilta¬
 kozz, ágálj, mondj nemet, berzenkedj, de mindhiába, mert kivárom, míg megunod, s
 távozol, lemondasz, kimúlsz, esélytelenné válsz, nevetségessé teszünk, besározunk,